Tilbage
Hævnen
Nordisk Film
Lægen Anton pendler mellem en flygtningelejr i Afrika og sit hjem i Danmark. I mellemtiden får hans godhjertede ældste søn en ny ven, der vender op og ned på det hele.
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
Nordisk Film
Lægen Anton pendler mellem en flygtningelejr i Afrika og sit hjem i Danmark. I mellemtiden får hans godhjertede ældste søn en ny ven, der vender op og ned på det hele.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetHævnen er Susanne Biers Oscar vinder fra 2011. Hævnen er en film, som lægger op til diskussion, da der er flere scener som man kan diskutere med eleverne. Filmen kan bruges både i dansk og religion. Der kan arbejdes med temaer som hævn, tilgivelse, venskab, familie og sammenhold.
Der er lavet et undervisningsmateriale fra filmcentralen, hvor emner som En magtfuld ven, Pacifisme, Hævn og tilgivelse tages op i forhold til filmen.
Danskfagligt kan der arbejdes med berettermodellen og filmiske virkemidler med fokus på nærbilleder,, perspektiver, klipning, belysning, og musik.
I kapitelsættet, som er opbygget efter berettermodellen, er der henvisning til eksempler med fokus på disse virkemidler.

Filmcentralen
Dansk, kristendomskundskab: 8., 9., 10. kl.
Link til vejledningKapitelsæt opbygget over berettermodellen
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:00
00:00:00
Anslag
Rolige, smukke billeder af Afrika og Antons tur ind i flygtningelejren, med en langsom klipning, afbrydes af tempo og hurtige klip, da den gravide pige kommer ind til operation. Klipningens betydning og kontrast er tydelig i denne sekvens. Setup, til Antons senere dilemma, kommer da Najeep efter operationen fortæller Anton at det er Big Man, som har skåret hende op for at se barnets køn efter et væddemål med sine mænd.
Rolige, smukke billeder af Afrika og Antons tur ind i flygtningelejren, med en langsom klipning, afbrydes af tempo og hurtige klip, da den gravide pige kommer ind til operation. Klipningens betydning og kontrast er tydelig i denne sekvens. Setup, til Antons senere dilemma, kommer da Najeep efter operationen fortæller Anton at det er Big Man, som har skåret hende op for at se barnets køn efter et væddemål med sine mænd.
02
00:05:25
00:05:25
Præsentation
Overgangen fra anslaget, og fra Afrika til Danmark,mærkeres med Christians oplæsning, mens der panoreres over det smukke afrikanske landskab. Panorering over landskabet bruges gennem hele filmen, som et filmisk virkemiddel. Det skaber overgang mellem Afrika og Danmark, scener i handlingen og bruges som små "pauser" til eftertanke, af det der er sket eller sagt. Dødens tåge symboliseres af en støvsky (00.05.52). Så glides der over i kirken og vi får præsenteret Christian, hans familie, morens død og hans indre konflikt med at håndtere sorgen. Vi får præsenteret Elias, hans familie, forældrenes separation, hans problemer med mobningen og indre konflikt med at han tager skylden på sig for alt (eks. da Christian får en bold i hovedet 00.14.20). Eias forældre præsenteres også som modsætninger, hvor moren Marianne er opfarende og konfrontatorisk, og faren Anton er mere rolig, afvigende og løsningsorienteret.
Overgangen fra anslaget, og fra Afrika til Danmark,mærkeres med Christians oplæsning, mens der panoreres over det smukke afrikanske landskab. Panorering over landskabet bruges gennem hele filmen, som et filmisk virkemiddel. Det skaber overgang mellem Afrika og Danmark, scener i handlingen og bruges som små "pauser" til eftertanke, af det der er sket eller sagt. Dødens tåge symboliseres af en støvsky (00.05.52). Så glides der over i kirken og vi får præsenteret Christian, hans familie, morens død og hans indre konflikt med at håndtere sorgen. Vi får præsenteret Elias, hans familie, forældrenes separation, hans problemer med mobningen og indre konflikt med at han tager skylden på sig for alt (eks. da Christian får en bold i hovedet 00.14.20). Eias forældre præsenteres også som modsætninger, hvor moren Marianne er opfarende og konfrontatorisk, og faren Anton er mere rolig, afvigende og løsningsorienteret.
03
00:21:38
00:21:38
Uddybning
Uddybningen starter med at Christian overfalder Sofus og båndet mellem Christian og Elias bindes af deres fælles løgn om kniven. Som senere manifestere deres bånd, da Elias får kniven. Drengene står for den gammel gammeltestamentlige filosofi om øje for øje og kodekset om at man sladrer ikke om hinanden. Det vises i scenen, hvor Elias og Christian kører i bil med hver sin forældre, og dialogen understreger deres forskellige holdning til hævn og at slå hinanden. Klipningen er et vigtig virkemiddel her, da den binder de 2 samtaler sammen. Uddybningen af forældrenes årsag til og smerte omkring separationen, vises med flere filmiske virkemidler i telefonsamtalen (00.27.12 - 00.30.45). Den starter med rolige landskabsbilleder og zoomer ind på Marianne. Under samtalen bruges nærbilleder og belysning til at understrege tristheden og ensomheden hos dem begge. Musikken kommer først ind til sidst og understreger det. Christian viser Elias siloen, som et setup til klimakset. Anton konfronteres med Lars og praktiserer sin nytestamentlige filosofi om af vende den anden kind til, da Lars slår ham, og drengene vil ringe til politiet.
Uddybningen starter med at Christian overfalder Sofus og båndet mellem Christian og Elias bindes af deres fælles løgn om kniven. Som senere manifestere deres bånd, da Elias får kniven. Drengene står for den gammel gammeltestamentlige filosofi om øje for øje og kodekset om at man sladrer ikke om hinanden. Det vises i scenen, hvor Elias og Christian kører i bil med hver sin forældre, og dialogen understreger deres forskellige holdning til hævn og at slå hinanden. Klipningen er et vigtig virkemiddel her, da den binder de 2 samtaler sammen. Uddybningen af forældrenes årsag til og smerte omkring separationen, vises med flere filmiske virkemidler i telefonsamtalen (00.27.12 - 00.30.45). Den starter med rolige landskabsbilleder og zoomer ind på Marianne. Under samtalen bruges nærbilleder og belysning til at understrege tristheden og ensomheden hos dem begge. Musikken kommer først ind til sidst og understreger det. Christian viser Elias siloen, som et setup til klimakset. Anton konfronteres med Lars og praktiserer sin nytestamentlige filosofi om af vende den anden kind til, da Lars slår ham, og drengene vil ringe til politiet.
04
00:42:43
00:42:43
Point of no return
Anton tager drengene med hen på det værksted, hvor Lars arbejder for at vise dem, at han ikke er bange for Lars, og at de heller ikke skal være det. Anton er passiv overfor Lars aggressive fremtoning og taler til ham og drengene hele vejen igennem. Anton forklarer tydeligt, hvorfor han handler som han gør og mener, at Lars har tabt, og han selv har vundet. Det kan måske diskuteres med eleverne. Christian sår tvivl ved, om Lars synes, han har tabt, og han virker ikke overbevist om at Antons måde at håndtere tingene på, er den rigtige.
Anton tager drengene med hen på det værksted, hvor Lars arbejder for at vise dem, at han ikke er bange for Lars, og at de heller ikke skal være det. Anton er passiv overfor Lars aggressive fremtoning og taler til ham og drengene hele vejen igennem. Anton forklarer tydeligt, hvorfor han handler som han gør og mener, at Lars har tabt, og han selv har vundet. Det kan måske diskuteres med eleverne. Christian sår tvivl ved, om Lars synes, han har tabt, og han virker ikke overbevist om at Antons måde at håndtere tingene på, er den rigtige.
05
00:46:54
00:46:54
Konfliktoptrapning
Konfliktoptrapningen starter med, at Christian finder fyrværkeriet i farfarens værksted og ideen om at sprænge Lars` bil i luften opstår. (00:51:11 - 00:52:02 sekvensen kan bruges til diskussion med eleverne og deres valg i situationen) Elias kommer i et stort dilemma, da han skal vælge mellem at være med på Christians ide eller imod den. Konsekvensen er, Elias skal aflevere kniven og miste Christian som ven. I Afrika får Anton endnu en pige ind, som Big Man har skåret op. Elias` mor finder kniven og afleverer den til Christians far. I diskussionen mellem Christian og hans far (00:57:44 - 00:59:53), hvor Christians frustrationer over morens død går ud over faren, bruges igen tydelige filmiske virkemidler i perspektiverne og nærbillederne af personerne. Venskabet mellem Christian og Elias er på kollisionskurs, og Christian presser Elias yderligere ved at starte et venskab med Sofus. Anton kommer samtidigt i et dilemma, da Big Man kommer til lejren med et ødelagt ben og vil have behandling. Anton hjælper i første omgang Big Man. Dette er payoff til setuppet i anslaget. Se de tre klip (01:05:04 - 01:05:35, 01:06:42 - 01:08:13 og 01:09:01 - 01:12:40) og diskuter med eleverne, hvad de betyder for Antons holdning/livssyn, og hans beslutning om at sende Big Man i døden. I det sidste klip er det også væsentligt at kigge på de filmiske virkemidler og specielt brugen af musik, da de bærer ham væk. Hvad gør det ved scenen? Scenen sluttes af med endnu et payoff. Støvskyen fra Christians oplæsning om døden i præsentationen gentages. Elias vælger at være med på Christians plan om bilbomben og konflikten optrappes, da der kommer en mor og datter løbende under sprængningen. Elias redder dem men bliver selv ramt. Musik og klipning skaber spændingsopbygning (01:21:10 - 01:22:55). Da Christian vil besøge Elias på hospitalet, overfalder Marianne ham, og siger han har slået Elias ihjel, selvom han har overlevet. Christian er fortvivlet og tager ned til siloen på havnen.
Konfliktoptrapningen starter med, at Christian finder fyrværkeriet i farfarens værksted og ideen om at sprænge Lars` bil i luften opstår. (00:51:11 - 00:52:02 sekvensen kan bruges til diskussion med eleverne og deres valg i situationen) Elias kommer i et stort dilemma, da han skal vælge mellem at være med på Christians ide eller imod den. Konsekvensen er, Elias skal aflevere kniven og miste Christian som ven. I Afrika får Anton endnu en pige ind, som Big Man har skåret op. Elias` mor finder kniven og afleverer den til Christians far. I diskussionen mellem Christian og hans far (00:57:44 - 00:59:53), hvor Christians frustrationer over morens død går ud over faren, bruges igen tydelige filmiske virkemidler i perspektiverne og nærbillederne af personerne. Venskabet mellem Christian og Elias er på kollisionskurs, og Christian presser Elias yderligere ved at starte et venskab med Sofus. Anton kommer samtidigt i et dilemma, da Big Man kommer til lejren med et ødelagt ben og vil have behandling. Anton hjælper i første omgang Big Man. Dette er payoff til setuppet i anslaget. Se de tre klip (01:05:04 - 01:05:35, 01:06:42 - 01:08:13 og 01:09:01 - 01:12:40) og diskuter med eleverne, hvad de betyder for Antons holdning/livssyn, og hans beslutning om at sende Big Man i døden. I det sidste klip er det også væsentligt at kigge på de filmiske virkemidler og specielt brugen af musik, da de bærer ham væk. Hvad gør det ved scenen? Scenen sluttes af med endnu et payoff. Støvskyen fra Christians oplæsning om døden i præsentationen gentages. Elias vælger at være med på Christians plan om bilbomben og konflikten optrappes, da der kommer en mor og datter løbende under sprængningen. Elias redder dem men bliver selv ramt. Musik og klipning skaber spændingsopbygning (01:21:10 - 01:22:55). Da Christian vil besøge Elias på hospitalet, overfalder Marianne ham, og siger han har slået Elias ihjel, selvom han har overlevet. Christian er fortvivlet og tager ned til siloen på havnen.
06
01:38:50
01:38:50
Klimaks
Anton kommer i tanke om at Elias har fortalt om siloen, kører derned og finder Christian på toppen klar til at springe ud. Han redder ham og fortæller ham at Elias ikke er død, som Marianne have sagt til Christian. Her er der fokus på belysningen, klippene og de mange nærbilleder, perspektiverne i kameravinklerne. Christian fortæller om sin mors død og Anton giver ham en forklaring om sløret mellem livet og døden, som Christian kan bruge. Han græder endelig over sin mors død. Anton er den store og hans "samtalende" pacifistiske filosofi kommer til at fremstå som bedste vej frem, selvom den har fået sine skrammer.
Anton kommer i tanke om at Elias har fortalt om siloen, kører derned og finder Christian på toppen klar til at springe ud. Han redder ham og fortæller ham at Elias ikke er død, som Marianne have sagt til Christian. Her er der fokus på belysningen, klippene og de mange nærbilleder, perspektiverne i kameravinklerne. Christian fortæller om sin mors død og Anton giver ham en forklaring om sløret mellem livet og døden, som Christian kan bruge. Han græder endelig over sin mors død. Anton er den store og hans "samtalende" pacifistiske filosofi kommer til at fremstå som bedste vej frem, selvom den har fået sine skrammer.
07
01:43:20
01:43:20
Udtoning
Christian forsones med sin far, tilgives af Marianne og besøger Elias på hospitalet. Filmen slutter som den startede i Afrika, med Anton som kører ind i flygtningelejren.
Christian forsones med sin far, tilgives af Marianne og besøger Elias på hospitalet. Filmen slutter som den startede i Afrika, med Anton som kører ind i flygtningelejren.
-
Dansk
-
Kristendomskundskab/religion
-
Livsfilosofi og etik
-
Filmfotograf
Morten Søborg
Instruktør
Susanne Bier
Manuskriptforfatter
Anders Thomas Jensen
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Mikael Persbrandt
Trine Dyrholm
Ulrich Thomsen
Trine Dyrholm
Ulrich Thomsen
Udgiver
Nordisk Film
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
CFUFILM1072605
Sprog
flere sprog
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
114 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 15 år