Tilbage
Kollektivet
Zentropa Entertainments
For akademikerparret Erik og Anna begynder det hele som en drøm. Sammen med datteren Freja etablerer de et kollektiv i Eriks store kasse af en villa i Hellerup. Med familien som fortællingens midtpunkt, inviteres vi ind i drømmen om et ægte kollektiv. Vi er med til husmøderne, middagene og festerne. Det er venskab, kærlighed, familie og fællesskab under samme tag, indtil en jordrystende forelskelse sætter fællesskabet og kollektivet på den ultimative prøve. "Kollektivet" er et portræt af en hel generation. Filmen er en kærlighedserklæring til en generation af idealister og drømmere, der for længst er vågnet op til virkeligheden.
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
Zentropa Entertainments
For akademikerparret Erik og Anna begynder det hele som en drøm. Sammen med datteren Freja etablerer de et kollektiv i Eriks store kasse af en villa i Hellerup. Med familien som fortællingens midtpunkt, inviteres vi ind i drømmen om et ægte kollektiv. Vi er med til husmøderne, middagene og festerne. Det er venskab, kærlighed, familie og fællesskab under samme tag, indtil en jordrystende forelskelse sætter fællesskabet og kollektivet på den ultimative prøve. "Kollektivet" er et portræt af en hel generation. Filmen er en kærlighedserklæring til en generation af idealister og drømmere, der for længst er vågnet op til virkeligheden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetKapitelsættet til filmen knytter sig til samfundsfag og historie. Omdrejningspunktet i arbejdsspørgsmålene forholder sig i samfundsfag til sociologi og kredser om dilemmaer mellem individ og gruppe - hvor langt kan gruppen presse det enkelte menneske? I historie kan filmen ses som et historisk scenarie, hvor det vil være muligt at forklare historiske forhold og forløb ud fra dette historiske scenarie. De supplerende materialer kan belyse tiden og problematikken omkring ideologiernes og gruppernes påvirkning på individet.
Fællesskabets diktatur?
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:07:18
00:07:18
De første tanker om kollektivet
Hvorfor vil Anna lave et kollektiv i huset? Hvad synes Erik? Beskriv de to typer som henholdsvis Anna og Erik repræsenterer
Hvorfor vil Anna lave et kollektiv i huset? Hvad synes Erik? Beskriv de to typer som henholdsvis Anna og Erik repræsenterer
02
00:08:41
00:08:41
slut
.
.
03
00:12:06
00:12:06
Hvem skal bo i kollektivet?
Hvordan foregår samtalen? har de husregler? Lav jeres egne husregler til det kollektiv I ville bo i. Begrund reglerne.
Hvordan foregår samtalen? har de husregler? Lav jeres egne husregler til det kollektiv I ville bo i. Begrund reglerne.
04
00:14:03
00:14:03
Slut
.
.
05
00:18:29
00:18:29
Den officielle konstruktion af kollektivet
Erik giver huset til fællesskabet
Erik giver huset til fællesskabet
06
00:19:02
00:19:02
slut
.
.
07
00:26:56
00:26:56
Husmøde
Hvordan-har-vi-det-runden? Hvad kan en sådan runde gøre for fællesskabet og gruppen? Er der en særlig måde man skal have det på? Er alle måder lige gode?
Hvordan-har-vi-det-runden? Hvad kan en sådan runde gøre for fællesskabet og gruppen? Er der en særlig måde man skal have det på? Er alle måder lige gode?
08
00:29:52
00:29:52
Slut
.
.
09
00:40:35
00:40:35
Bekendelsen
Vi ejer jo ikke hinanden!? Kan de involverede finde ud af det? hvad var dogmerne omkring den frie kærlighed? Lav jeres egen liste af dogmer for fri kærlighed.
Vi ejer jo ikke hinanden!? Kan de involverede finde ud af det? hvad var dogmerne omkring den frie kærlighed? Lav jeres egen liste af dogmer for fri kærlighed.
10
00:43:35
00:43:35
slut
.
.
11
00:49:44
00:49:44
Kan alle bo under samme tag?
Anna foreslår, at Emma bor lidt i kollektivet - hvad er hendes begrundelse for at foreslå at Emma bor i kollektivet? Hvad kunne de bagved liggende motiver være?
Anna foreslår, at Emma bor lidt i kollektivet - hvad er hendes begrundelse for at foreslå at Emma bor i kollektivet? Hvad kunne de bagved liggende motiver være?
12
00:52:19
00:52:19
slut
.
.
13
00:53:23
00:53:23
Husmøde
Emma præsenteres som det nye medlem af kollektivet, midt i et ølregnskab der er gået amok - hvordan løses det problem?
Emma præsenteres som det nye medlem af kollektivet, midt i et ølregnskab der er gået amok - hvordan løses det problem?
14
00:59:52
00:59:52
Slut
.
.
15
01:00:20
01:00:20
Demokrati versus individdet
Erik vil ikke finde sig i at husmødet skal bestemme over hans privatliv - hvad gør han?
Erik vil ikke finde sig i at husmødet skal bestemme over hans privatliv - hvad gør han?
16
01:02:00
01:02:00
Slut
.
.
17
01:13:14
01:13:14
Anna bryder sammen
Anna kan ikke leve op til sine egne forstillinger om at være frisindet og rumme at give Erik fri, med de omkostninger det har.
Anna kan ikke leve op til sine egne forstillinger om at være frisindet og rumme at give Erik fri, med de omkostninger det har.
18
01:14:30
01:14:30
slut
.
.
19
01:26:12
01:26:12
Hvem skal flytte?
Hvordan rummes konflikten mellem Anna og Erik i gruppen i kollektivet? Freja bliver talerør for filmens morale - prøv at beskrive den med dine egne ord.
Hvordan rummes konflikten mellem Anna og Erik i gruppen i kollektivet? Freja bliver talerør for filmens morale - prøv at beskrive den med dine egne ord.
20
01:31:58
01:31:58
slut
.
.
-
Dansk
-
Historie
-
Kronologi og sammenhæng
-
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-
Filmfotograf
Jesper Tøffner
Forfatter til forlæg
Mogens Rukov
Thomas Vinterberg
Thomas Vinterberg
Instruktør
Thomas Vinterberg
Manuskriptforfatter
Thomas Vinterberg
Tobias Lindholm
Tobias Lindholm
Pædagogisk note
Pernille Lomholt
Skuespiller
Anne Gry Henningsen
Fares Fares
Helene Reingaard Neumann
Julie Agnete Vang
Lars Ranthe
Magnus Millang
Martha Sofie Wallstrøm Hansen
Trine Dyrholm
Ulrich Thomsen
Fares Fares
Helene Reingaard Neumann
Julie Agnete Vang
Lars Ranthe
Magnus Millang
Martha Sofie Wallstrøm Hansen
Trine Dyrholm
Ulrich Thomsen
Udgiver
Zentropa Entertainments
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
CFUFILM1072820
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
108 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 11 år