Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Ernest & Celestine (Dansk tale)
0.-3. klasse

La Parti Productions, Les Armateurs, Maybe Movies, Mélusine Productions

Den lille musepige Célestine vil gerne være kunstner, men skal være tandlæge! Og bamsebjørnen Ernest med musikerdrømme er blevet lidt af en bums! Muse- og bjørneverdenen er skarpt adskilte, men alligevel finder Célestine og Ernest sammen, og et varmt venskab opstår.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Filmen blev i 2014 nomineret til en oscar i kategorien årets bedste animationsfilm. Det Danske Filminstitut har udarbejdet et undervisningsmateriale til filmen, der lægger op til arbejdet med temaerne: livsbetingelser, venskaber, parallelsamfund og fjendebilleder og inddrager desuden arbejdet med personkarakteristik og miljøbeskrivelser. Materialet er tilgængeligt under bjælken "Vejledninger til materialet" og er målrettet dansk og billedkunst på 0.-3. klassetrin. Kapitelsættet relaterer sig til undervisningsmaterialet og vedrører især elevernes fortolkningskompetence. De enkelte kapitler rummer forslag til konkrete spørgsmål, som man kan stille til eleverne. Spørgsmålene vedrører især brugen af filmiske virkemidler med hovedvægt på lydsiden i relation til filmens temaer, handlingsgangen samt person - og miljøbeskrivelserne. Under supplerende materialer findes et link til Filmcentralens Filmleksikon, der indeholder oplysninger om filmens sprog og virkemidler. Her defineres begreber som fx reallyd, effektlyd, underlægningsmusik mm.

Filmcentralen logo
Filmcentralen
http://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/ernest-celestine#
Link til vejledning
Ernest og Celestine

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:09
Kapitelbillede
Celestine (til 1:32)
Hvem er Celestine? Hvad tegner hun? Hvorfor synes de andre mus, at Celestines tegning er urealistisk?

02
00:01:32
Kapitelbillede
Filmiske virkemidler (til 5:37)
Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre? Hvilke reallyde? Hvilke effektlyde? Hvilken virkning har de? Se på billedsiden og fokuser især på lyset og skyggerne. Fortæl hvad du ser. Genfortæl opsynskvindens historie. Hvem er musenes fjende? Hvordan adskiller Celestine sig fra de andre mus?

03
00:06:31
Kapitelbillede
Ernest og lydsiden (til 9:31)
Fortæl om bjørnen Ernest. Hvordan ser han ud? Hvad laver han? Hvordan bor han? Hvordan har han det? Hvorfor går han hjemmefra? Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre? Hvilke reallyde? Hvilke effektlyde? Hvordan er musikken? Hvilken betydning har lydene for vores oplevelse af Ernest?

04
00:09:32
Kapitelbillede
Personer og fjendebilleder (til 13:29)
Hvem møder vi i dette kapitel? Hvad er der sket hos bjørnefamilien? Hvorfor sniger Celestine sig derind? Hvad er hendes opgave? Hvorfor bliver hun opdaget? Hvor ender hun? Hvad synes bjørnene om mus?

05
00:13:29
Kapitelbillede
Ernest og musik (til 16:13)
Hvad laver Ernest? Hvordan adskiller han sig fra de andre bjørne? Hvad synger han om? Hvad betyder løsgængeri? Hvordan er musikken? Hvilken stemning giver den?

06
00:16:13
Kapitelbillede
Personer (til 18:46)
Hvorfor æder Ernest ikke Celestine? Hvorfor redder hun sig?

07
00:18:46
Kapitelbillede
Musenes verden (til 21:42)
Fortæl om musenes verden. Hvad sker der i den? Hvad synes du om den? Lyt til musikken. Hvilken stemning giver den?

08
00:21:42
Kapitelbillede
Personer, miljø og fjendebilleder (til 26:31)
Fortæl om tandklinikken. Hvad sker der? Hvad laver musene? Hvad er Celestines opgave i tandklinikken? Hvordan adskiller mus sig fra bjørne? Hvilken straf får Celestine?

09
00:26:31
Kapitelbillede
Personer, miljø og lyde (til 32:16)
Hvad er bjørnefaderens arbejde? Hvad er bjørnemoderens arbejde? Hvordan tjener de deres penge? Hvad synes du om bjørnefamilien? Hvad lover Ernest Celestine, inden hun befrier ham? Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre? Du kan skelne mellem reallyde, effektlyde og underlægningsmusik. Hvilken virkning har lydene på jeres oplevelse?

10
00:32:18
Kapitelbillede
Miljø og filmiske virkemidler (til 35:44)
Hvad sker der i bjørnemoderens butik? Hvad sker der i musenes verden? Se på billederne af Ernest. Hvordan ser vi ham i bjørnemoderen butik? Hvordan ser vi ham i musenes verden? Hvordan virker han? Lyt til filmen. Du kan skelne mellem reallyde, effektlyde og underlægningsmusik Hvilke lyde kan du høre? Hvilken virkning har lydene på jeres oplevelse?

11
00:35:44
Kapitelbillede
Filmiske virkemidler og handlingsgang (til 38:35)
Hvad sker der i dette kapitel? Se på filmen. Hvordan ser musepolitiet ud? Hvordan ser bjørnepolitiet ud? Hvordan kan du se, at det er en tegnefilm? Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre? Fortæl hvordan lyden og billederne spiller samme?

12
00:38:34
Kapitelbillede
Fjendebilleder? (til 45:34)
Hvorfor vil Ernest i første omgang ikke have Celestine boende? Hvordan indretter de sig i Ernest's hus?

13
00:45:37
Kapitelbillede
Celestines mareridt, udvikling af et venskab og filmiske virkemidler (til 48:40)
Se på billedsiden. Læg mærke til, at Celestines mareridt starter med at kameraet langsomt zoomer ind på Celestine. Hvorfor gør det det? Og hvordan virker det på den, der ser på filmen? Hvad sker der i Celestines mareridt? Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre i Celestines mareridt? Hvordan spiller lydsiden og billedsiden sammen? Hvad betyder forbandet? Hvorfor siger Celestine, at hun er forbandet? Hvorfor bliver Ernest så glad for Celestine?

14
00:48:42
Kapitelbillede
Ernests mareridt og filmiske virkemidler
Se på billedsiden. Fortæl hvad der sker der i overgangen til Ernests drøm. Lyt til filmen. Hvilke lyde kan vi høre i overgangen til Ernests drøm? Hvordan virker det? Se og lyt til filmen. Hvornår bliver Ernests drøm til et mareridt. Fortæl hvad du kan se og hvad du kan høre. Hvad handler Ernests mareridt om? Hvad kan vi se og høre, da hans mareridt slutter?

15
00:51:19
Kapitelbillede
Vinter og forår
Hvad laver Ernest og Celestine i løbet af vinteren? Radioen i kælderen varsler, at Ernest og Celestine er eftersøgt af både bjørne og mus. Hvorfor siger Ernest til Celestine at "alt er fint"? Hvordan ser vinteren ud? Hvordan lyder vinteren? Hvordan ser foråret ud? Hvordan lyder foråret?

16
00:55:29
Kapitelbillede
Varevognen, uvejret og filmiske virkemidler
Se og lyt til filmen. Hvad er det første tegn på, at et uvejr er på vej? Lyt til uvejret. Hvilke lyde kan du høre? Hvordan kan man se, at det er uvejr? Hvilken virkning har virkemidlerne på både billed- og lydside på jeres oplevelse af uvejret? Hvorfor bliver Ernest og Celestines opholdssted afsløret for bjørneverdenen og for museverdenen?

17
00:59:33
Kapitelbillede
Ernest og Celestine bliver fanget (til 1:02:50)
Hvor er Ernest da han bliver fanget? Hvem fanger ham? Hvor bringes han hen? Hvor er Celestine, da hun bliver fanget? Hvem fanger hende? Hvor bringes hun hen?

18
01:02:51
Kapitelbillede
Retsagerne og lydsiden
Hvad er Ernest anklaget for? Hvad er hans mest alvorlige forbrydelse? Hvad er Celestine anklaget for? Hvad er hendes mest alvorlige forbrydelse? Hvordan bryder ilden ud? Lyt til filmen. Hvilke lyde kan du høre? Hvordan virker lydene? Hvilken stemning giver musikken? Hvordan virker billedsiden og lydsiden sammen?

19
01:07:55
Kapitelbillede
Afslutning
Hvorfor benådes Ernest? Hvorfor benådes Celestine? Hvordan slutter filmen? Hvordan tror du at mus og bjørne lever fremover?

Forfatter til forlæg
Gabrielle Vincent
Instruktør
Benjamin Renner
Stéphane Aubier
Vincent Patar
Manuskript­forfatter
Daniel Pennac
Pædagogisk note
Susanne Gjessing
Stemmer
Ann Hjort
Bjarne Antonisen
Henrik Koefoed
Iris Mealor Olsen
Jesper Voetmann
Lars Brygmann
Laurits Laursen
Liva Stehr Nielsen
Lue Johan
Udgiver
La Parti Productions, Les Armateurs, Maybe Movies, Mélusine Productions
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
CFUFILM1073834
Sprog
Dansk
Distributør
Angel Films
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
77 min..
Målgruppe
Tilladt for alle