Rhombus Media
Den vanvittige historie om verdens første smartphone! Nomineret til Guldbjørnen i Berlin 2023. Komedie-dramaet følger de to mænd, som ændrede hele verdens begreb om at eje en mobiltelefon. BlackBerry blev for millioner den helt personlige livslinje til den store omverden, man kaldte internettet og som man havde med i lommen overalt. Alverdens konkurrenter misundte firmaet og ikke mindst opkomlingene bag, da de måbende indså betydningen af den banebrydende opfindelse. Men, som hovedpersonerne bittert erfarer, må enhver der bestiger et bjerg også finde en vej ned.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne film kan bruges til at skabe en debat om hvordan vi forholder os som mennesker til teknologiske landvindinger, og når man arbejder med temaer som teknologiens udvikling, kommunikation, innovation og entreprenørskab.
Teknologi, innovation og entreprenørskab
Filmen har fokus på opfindelser, ideudvikling og brug af prototyper og egner sig godt til undervisning med fokus på innovation og entreprenørskab.
Idé til undervisningen: Hvis eleverne skal arbejde med et projekt med fokus på design af nye teknologier, kan filmen bruges som afsæt for opgaven. Hent eventuelt nogle af de mange gode undervisningsidéer som Fonden For Entreprenørskab har lavet https://ffefonden.dk/grundskolen/
Teknologi og samfund
Eleverne kan undersøge, hvordan teknologi påvirker samfundet og individet. De kan diskutere BlackBerry's rolle i at forme nye kommunikationsmønstre og -vaner, samt hvordan ny teknologi kan skabe og nedlægge industrier.
Idé til undervisningen: Lav en tidslinje over vigtige teknologiske opfindelser og diskuter, hvordan hver opfindelse har påvirket samfundet. Spil eventuelt spillet Timeline Inventions, der handler om at placere opfindelser på en tidslinje.
Teknologiens udvikling
Filmen kan bruges i arbejdet med hvordan opfindelser kan forandre et samfund og hvordan udviklingen af specifikt mobiltelefoner, har påvirket samfundet, både på individniveau og globalt. Hvordan har samfundet udviklet sig efter opfindelsen af mobilen? Fokus kan også være på at åbne samtaler med elever om deres mobilbrug.
Idé til undervisningen: Eleverne skal arbejde med et kontrafaktisk scenarie med fokus på hvad der var sket, hvis ikke smartphonen var blevet opfundet. Hvordan ville vores samfund i dag så se ud? Hvad ville vi bruge vores tid på? Hvordan ville vi være sammen?
Du kan finde konkrete idéer til undervisning med fokus på mobilens potentialer her: https://distance-learning-through-play.dk/da/ressourcesaet/mobilens-potentialer/.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Jay Baruchel
Matt Johnson