Film AG Produktion
Anderledes biopic om et år i Kejserinde Elisabeth af Østrigs liv, hendes relationer og drømme. Kejserinden er beundret for sin skønhed. Men juleaften 1877 fylder hun 40 år og må nu kæmpe for at bevare sit offentlige image og leve op til den tids skønhedsidealer ved at stramme sit korset mere og mere. En dag vælger Elisabeth at gøre oprør og lægger nu en listig plan og for at beskytte sit eftermæle.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetCorsage er i sit udgangspunkt en biografisk film og et historisk drama, men instruktøren Marie Kreutzer har skabt et meget nutidigt drama. Kejserinde Elisabeth lever i en konform verden, hvor ethvert brud på denne konformitet er et oprør mod den bestående orden. Og Elisabeth personificerer det oprør, og dermed bliver filmen på sin egen måde et indlæg i de sidste ca. 150 års kvindekamp, med en afslutning, der nok er en diskussion værd...
Elisabeths modspiller i denne kamp er umiddelbart manden, kejseren, som ønsker at bevare facaden, konformiteten, i hvert fald udadtil. Men den egentlige modspiller er den 10 årige datter Valerie, der per definition burde være et symbol på fremtiden, men viser sig at være det stik modsatte, og som gennem filmen flere gange må "kalde sin mor til orden". Dette er en fin måde at vise det krydspres kvinder står/stod i.
Og endelig er det værd at bemærke en række nutidige markører, som ex musikken, og Elisabeths brug af et flere tusind år gamle håndtegn, et tegn som de fleste formodentlig betragter som et moderne statement. Der er udarbejdet en kapitelmærkning, der udpeger specifikt disse nedslag.
Filmen er oplagt at arbejde med i mediefag på grund af dens spændende brug af filmiske virkemidler og dens referencer til nutiden.
I dansk er filmen interessant mindst ud fra to synsvinkler. Dels som et indlæg i kønsdebatten, og dels i en diskussion af genre. Er den biografisk eller er den et historisk drama, og hvis det sidste, hvilket slags historisk drama? Skildrer den en historisk hændelse, eller er historien og aktørerne brugt til at fortælle noget om nutiden, eller er det historiske blot en kulisse for et drama, eller ...?
Endelig er filmen relevant at bruge i flerfaglige forløb med fokus på emner som: køn, konformitet, historieskrivning, kvinderettigheder etc.
Musik og håndtegn
Hent PDF med kapitelmærkning
00:28:37
Camille (Camille Dalmais) When she was home, she was a swan When she was out, she was a tiger And a tiger in the wild is not tied to anyone When she was lost, she was a toad The day I found her on the road I gave her water and a rose And as she stretched, the sun rose Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away When she was young, she was a cow And all day long she milked the stars She taught me "Women to survive Must be unfaithful to their child" Of all the wonders of the world She was a lady with a bird She must have had so many lives Was it the first? Was it the last? Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away When she was ill, she was a whale She was so patient, she would wait Until I sang her by the lane The sweetest tunes to ease her pain When she was old, she was an owl I saw her swaying in the sky And then she died inside my arms I realized she was a cat Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away Sometimes I wonder (go) If my child (go) will have her eyes (go) (Go away, go away) To see through me (go) when I die (go) And I am born again (go) (Go away, go away) What will I be? (Go) A stone? (Go), a cat? (Go) A tree? (Go away, go away) Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away, go away Go, go, go Go away, go away
00:29:15
.
00:35:33
Ukendt
00:37:04
.
00:58:45
Christophe Mirkes (Kris Kristoffersen)
00:59:58
.
01:15:58
En nutidig reference, men også en reference der trækker flere tusind år tilbage.
01:34:53
Dina Nimax Rolling Stones udsat for harpe og piano
01:36:39
Ny scene
01:46:45
Soap&Skin Bemærk billedsiden til rulleteksterne, forandringen...
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Tysk
-
Genrer
-
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-
Florian Teichtmeister
Katharina Lorenz
Vicky Krieps