Another World Entertainment
Den amerikanske forfatter og journalist Isabel Wilkerson arbejder på en banebrydende bog om opdeling af mennesket i sociale klasser i et større historisk perspektiv. Fortællingens udgangspunkt er drabet på den 17-årige Treyvon Martin i februar 2012.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetAva Du Vernas biografiske drama "Origin" følger den amerikanske journalist, Isabel Wilkerson, mens hun skriver sin banebrydende bog "Caste - The Origin of Our Discontents". Hun kortlægger opdeling af menneskeheden i klasser og trækker tråde tilbage til indiens kastesystem, afrikanske slaver og nazismens racelære, for at belyse hvordan vi ser spor af de systemer i en moderne verden. Filmen kan bruges i historie, engelsk eller samfundsfag i forløb om USA og (strukturel)racisme. Filmen kan også ses sammen med læsning af Wilkersons bog "Caste - The Origin of Our Discontents". For eksempler på yderligere materialer fra mitCFU, der berører samme tema se tematisk sammenhæng herunder. Fimen har pædagogiske vejledninger til samfundsfag og historie (8-10. klasse) samt engelsk (ungdomsuddannelserne). Vær desuden opmærksom på linket til Isabel Wilkersons egen hjemmeside nederst.

MitCFU
CFU-vejledning
Hent PDFOvervej og undersøg 8. -10. kl. samfundsfag og historie
Hent PDF med kapitelmærkning
00:08:54
Tror I, der var mange som August Landmesser? Hvorfor tror I, han nægter at heile? Undersøg, hvad der senere hændte August Landmesser.
00:09:23
Hvad overasker jer mest om den viden, vi nu har om August Landmesser? Tror I han havde heilet, hvis han ikke havde været forelsket i en jødisk kvinde?
00:10:25
Han var næppe den eneste, der følte noget ubehageligt var under opsejling, fortælles det i filmen. Men hvorfor var August den eneste, der nægtede at adlyde den dag? Hvad tror I, der er af forklaring på det spørgsmål?
00:18:34
Diskuter hvilke eksempler på racisme, I synes, der kom til udtryk i den lydoptagelse, vi lige har hørt. Er I enige i, at begrebet er uklart?
00:19:48
Er I enige eller uenige i den påstand som Isabel Wilkerson kommer med her?
00:21:20
Er I enige eller uenige I at Trevor Martin skulle have svaret på, hvad han lavede i området? Kan det bruges som forklaring på det, der efterfølgende skete? Hvad siger det om forholdet mellem sorte og hvide, at sorte skal opføre sig på en særlig måde, fordi hvide mennesker ellers bliver skræmte?
00:45:10
Diskuter, hvad I mener. Er Holocaust eller Slaveriet mest voldsomt? Kan man lave den sammenligning, de gør i samtalen her mellem de to historiske perioder? Fx sammenligningen mellem forbuddet mod at bruge hagekorset og sydstatsflaget - og antallet det berørte? Hvorfor/hvorfor ikke?
01:10:48
Er I enige i analysen? Hvis analysen er korrekt, hvad betyder det så for vores forståelse af undertrykkelserne?
01:30:46
Hvordan beskrives det i klippet at være dalit barn (også kaldet "de urørlige")? Hvad tænker I om det?
01:41:20
Noter undervejs ligheder og forskelle i måden, man har undertrykt, og i nogle tilfælde stadig undertrykker, dalitterne, afroamerikanerne og jøderne.
-
Historie
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-
Jon Bernthal
Niecy Nash