Tilbage
Lyst og Læring
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler
Af Ingvar Lundberg
Forlaget skriver: Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler giver læreren metoder til og konkret vejledning i at støtte og stimulere elever med læsevanskeligheder.
At have knækket læsekoden er ikke tilstrækkeligt til at forstå budskabet i en tekst, og elever i grundskolens ældste klasser kan fortsat have brug for læseundervisning. Eleverne har potentiale til at udvikle deres læseforståelse, men mangler metoder til, hvordan de ikke bare identificerer det skrevne ord, men læser mellem linjerne og følger tekstens røde tråd. Eleverne skal undervises direkte i læseforståelse.
Forfatterne præsenterer to metoder til, hvordan eleverne gennem strukturerede og systematiske tekstsamtaler udvikler deres læseforståelse. Desuden giver forfatterne mange eksempler på praktisk vejledning i, hvordan metoderne kan tilpasses den enkelte elev eller klasse. Til sidst i bogen videregiver forfatterne overvejelser og erfaringer, som lærere og elever har gjort sig ved at arbejde med metoderne.
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler indeholder idéer og metoder målrettet elever med behov for særlig støtte i de ældste klasser og på mellemtrinnet. Bogen kan avendes i såvel specialklasser som i den særligt tilrettelagte undervisning i tilknytning til normalundervisningen.
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler
Af Ingvar Lundberg
Forlaget skriver: Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler giver læreren metoder til og konkret vejledning i at støtte og stimulere elever med læsevanskeligheder.
At have knækket læsekoden er ikke tilstrækkeligt til at forstå budskabet i en tekst, og elever i grundskolens ældste klasser kan fortsat have brug for læseundervisning. Eleverne har potentiale til at udvikle deres læseforståelse, men mangler metoder til, hvordan de ikke bare identificerer det skrevne ord, men læser mellem linjerne og følger tekstens røde tråd. Eleverne skal undervises direkte i læseforståelse.
Forfatterne præsenterer to metoder til, hvordan eleverne gennem strukturerede og systematiske tekstsamtaler udvikler deres læseforståelse. Desuden giver forfatterne mange eksempler på praktisk vejledning i, hvordan metoderne kan tilpasses den enkelte elev eller klasse. Til sidst i bogen videregiver forfatterne overvejelser og erfaringer, som lærere og elever har gjort sig ved at arbejde med metoderne.
Læseforståelse gennem strukturerede tekstsamtaler indeholder idéer og metoder målrettet elever med behov for særlig støtte i de ældste klasser og på mellemtrinnet. Bogen kan avendes i såvel specialklasser som i den særligt tilrettelagte undervisning i tilknytning til normalundervisningen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetForfatter
Ingvar Lundberg
Monica Reichenberg
Monica Reichenberg
Udgiver
LINDHARDT OG RINGHOF FORLAG A/S
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
CFUMAT1049295
ISBN-nummer
978-87-500-4292-1
Materialetype
Bog