Tilbage
Abacus i Matematikkens Univers
ABACUS 5. kl. på opdagelse - Lærervejledning
Af Connie Nielsen
Forlaget skriver: ABACUS på opdagelse, Lærervejledning til 5. klasse er en fortsættelse af systemet fra 4. klasse, "ABACUS, i bevægelse". Materialet er i overensstemmelse med de nye Fælles Mål. Materialet til femte klasse består af en analog Elevbog med syv temaer samt en digital del med tilsvarende syv temaer. Både den analoge udgave såvel som den digitale udgave udgør selvstædige læreringsforløb, der fuldt ud er dækkende for pensum til 5. klassetrin. De to udgaver overlapper, komplementer og understøtter hinanden. Det er lærerens valg, at udvælge de forløb til eleverne, der i det enkelte tilfælde synes bedst.
Elevbogen er en engangsbog, hvor der både er sider til samtale og sider med opgaver. Hvert tema indleves med et opslag, som er beregnet til samtaler om temaets matematiske indhold. Disse sider er indgangen til arbejdet med de enkelte temaer.
De syv temaer i den analoge udgave er:
1. Friluftsliv
2. Livet på havnen
3. Biler og trafik
4. Den gamle skole
5. Spil
6. Europa
7. Storcenter
Lærervejledningen indledes med nogle generelle sider, hvor materialet præsenteres.
Derefter er der beskrivelser af de enkelte temaer. Hvert tema indledes med mange forskellige aktiviteter, der er praktiske og undersøgende. Mange af dem foregår uden for klasselokalet. Her er der også indlagt en hel del bevægelsesaktiviteter. Der er forslag til forskellige differentieringsmuligheder, så det på den måde ofte vil være muligt, at alle elever arbejder med den samme aktivitet på samme tid, men på forskellige niveauer.
Bagerst i Lærervejledningen er der en række bilag, som er klargjort til kopiering. Disse bilag letter og støtter arbejdet for eleverne, og
flere af dem vil kunne bruges mange gange til forskellige opgaver. Der er også en del spil, som dels er generelle, dels lægger sig op ad de enkelte temaer. Nogle af dem træner talbehandling og hovedregning, andre tager udgangspunkt i geometri. Fælles for dem er, at de, samtidig med at de træner eleverne i forskellige faglige områder, også træner strategi og ræsonnement for eksempel i forbindelse med chancebegrebet.
ABACUS 5. kl. på opdagelse - Lærervejledning
Af Connie Nielsen
Forlaget skriver: ABACUS på opdagelse, Lærervejledning til 5. klasse er en fortsættelse af systemet fra 4. klasse, "ABACUS, i bevægelse". Materialet er i overensstemmelse med de nye Fælles Mål. Materialet til femte klasse består af en analog Elevbog med syv temaer samt en digital del med tilsvarende syv temaer. Både den analoge udgave såvel som den digitale udgave udgør selvstædige læreringsforløb, der fuldt ud er dækkende for pensum til 5. klassetrin. De to udgaver overlapper, komplementer og understøtter hinanden. Det er lærerens valg, at udvælge de forløb til eleverne, der i det enkelte tilfælde synes bedst.
Elevbogen er en engangsbog, hvor der både er sider til samtale og sider med opgaver. Hvert tema indleves med et opslag, som er beregnet til samtaler om temaets matematiske indhold. Disse sider er indgangen til arbejdet med de enkelte temaer.
De syv temaer i den analoge udgave er:
1. Friluftsliv
2. Livet på havnen
3. Biler og trafik
4. Den gamle skole
5. Spil
6. Europa
7. Storcenter
Lærervejledningen indledes med nogle generelle sider, hvor materialet præsenteres.
Derefter er der beskrivelser af de enkelte temaer. Hvert tema indledes med mange forskellige aktiviteter, der er praktiske og undersøgende. Mange af dem foregår uden for klasselokalet. Her er der også indlagt en hel del bevægelsesaktiviteter. Der er forslag til forskellige differentieringsmuligheder, så det på den måde ofte vil være muligt, at alle elever arbejder med den samme aktivitet på samme tid, men på forskellige niveauer.
Bagerst i Lærervejledningen er der en række bilag, som er klargjort til kopiering. Disse bilag letter og støtter arbejdet for eleverne, og
flere af dem vil kunne bruges mange gange til forskellige opgaver. Der er også en del spil, som dels er generelle, dels lægger sig op ad de enkelte temaer. Nogle af dem træner talbehandling og hovedregning, andre tager udgangspunkt i geometri. Fælles for dem er, at de, samtidig med at de træner eleverne i forskellige faglige områder, også træner strategi og ræsonnement for eksempel i forbindelse med chancebegrebet.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetForfatter
Connie Nielsen
Elisabeth Tang
Elisabeth Tang
Redaktør
Gert B. Nielsen
Marikka Andreasen
Marikka Andreasen
Udgiver
FORLAGET MATEMATIK ApS
Udgivelsesår
2017
Faustnummer
CFUMAT1098349
ISBN-nummer
978-87-92637-90-1
Materialetype
Bog