Tilbage
Holocaust
Af Tanja Andersen
Forlaget skriver: Dette forløb tager udgangspunkt i kanonfilmen "Augustoprøret og Jødeaktionen 1943" og har fokus på perspektiveringen til "Jødeaktionen". Ønsker man at arbejde med Augustoprøret, herunder den danske besættelse og 2. verdenskrig, anbefales det, at man også arbejder med det andet forløb "9. april 1940", der også knytter sig til filmen.
I forløbet skal eleverne arbejde med folkedrab i 3 temaer: Holocaust, Folkedrab ifølge FN og Holocaust set med danske øjne under besættelsen.
Der er i første omgang fokus på, at eleverne tilegner sig viden om det jødiske folkedrab og her med vægt på forudsætninger samt forløb og følger. Herunder skal de tilegne sig begreber, der er knyttet til nazisterne og Holocaust. I andet tema skal de arbejde mere samfundsfagsfagligt og skal i den forbindelse arbejde med FN´s folkedrabskonvention, om forebyggelse af folkedrab og derefter undersøge et folkedrab.
I tredje tema arbejder eleverne med Holocaust set med danske øjne. Her præsenteres de for en række kilder og skal bruge disse til at skrive et læserbrev, hvor de kommenterer på Kasper Ravn Fredensborgs kontroversielle udtalelse om, at bådflygtninge selv er skyld i at de drukner. De skal med andre ord bruge historien som argument i deres svar til Kasper Ravn Fredensborg.
7.-9. klasse
Af Tanja Andersen
Forlaget skriver: Dette forløb tager udgangspunkt i kanonfilmen "Augustoprøret og Jødeaktionen 1943" og har fokus på perspektiveringen til "Jødeaktionen". Ønsker man at arbejde med Augustoprøret, herunder den danske besættelse og 2. verdenskrig, anbefales det, at man også arbejder med det andet forløb "9. april 1940", der også knytter sig til filmen.
I forløbet skal eleverne arbejde med folkedrab i 3 temaer: Holocaust, Folkedrab ifølge FN og Holocaust set med danske øjne under besættelsen.
Der er i første omgang fokus på, at eleverne tilegner sig viden om det jødiske folkedrab og her med vægt på forudsætninger samt forløb og følger. Herunder skal de tilegne sig begreber, der er knyttet til nazisterne og Holocaust. I andet tema skal de arbejde mere samfundsfagsfagligt og skal i den forbindelse arbejde med FN´s folkedrabskonvention, om forebyggelse af folkedrab og derefter undersøge et folkedrab.
I tredje tema arbejder eleverne med Holocaust set med danske øjne. Her præsenteres de for en række kilder og skal bruge disse til at skrive et læserbrev, hvor de kommenterer på Kasper Ravn Fredensborgs kontroversielle udtalelse om, at bådflygtninge selv er skyld i at de drukner. De skal med andre ord bruge historien som argument i deres svar til Kasper Ravn Fredensborg.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole S/I
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
CFUMAT1100133
Materialetype
Bog