Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Reformationens døre
Udefineret
Undervisningsforløb
Reformationens døre
5.-6. klasse



Forlaget skriver: Undervisningsforløbet 'Reformationens døre' er et tværfaglig forløb i den åbne skole med inddragelse af kristendomskundskab og historie. Forløbet er udarbejdet med inspiration fra et projekt i Vejle Provsti, hvor 95 døre udsmykkes af elever og kunstnere og udstilles i forbindelse med markeringen af 500 årsdagen for opslaget af Martin Luthers 95 teser. Uanset om man har mulighed for at samarbejde omkring reformationsjubilæet eller ej, er der i forløbet en oplagt mulighed for samarbejde med den lokale kirke og præst og dermed bibeholde den åbne skole som arbejdsramme. På baggrund af dette er det meningsgivende for eleverne at arbejde med reformationens betydning for det samfund, de lever i samt, hvordan deres dagligdag er påvirket af den religiøse og samfundsmæssige udvikling.
Undervisningsforløbet har fokus på reformationen og historiebrug. Undervisningen omhandler væsentlige aspekter i reformationen. Martin Luther vil være omdrejningspunkt i samspil med reformationen af kirken og dens betydning for udviklingen i Danmark. Eleverne får således viden og forståelse af historiske sammenhænge, som de kan bruge til at forstå og handle i deres samtid. Forløbet er rettet mod historieundervisningen på mellemtrinnet. Det lægger desuden op til tværfaglighed med kristendomskundskab inden for kompetenceområder Kristendom og filosofi og etik. I forløbet vil dette komme til udtryk i elevarbejdet, hvor eleverne skal reflektere over livsanskuelser og tilværelsesspørgsmål ud fra udvalgte sætninger fra "de 95 teser". Disse refleksioner skal bruges i den produktive del, hvor udsmykning af reformationens døre bliver forløbets læringsprodukt. I forløbet er dørene nogle konkrete fysiske døre, men man kan evt. i stedet arbejde med elektroniske døre som udsmykkes eller dørmodeller af papir eller pap.


"Reformationens døre" er en del af

Serie
Undervisningsforløb

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole S/I
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
CFUMAT1100142
Materialetype
Bog