Tilbage
Undervisningsforløb
Tværfaglig dag om reformationen
Forlaget skriver: Undervisningsforløbet er et tværfagligt forløb i den åbne skole mellem historie og kristendomskundskab med en musikalsk dimension. Forløbet er udarbejdet med inspiration fra Sangens Hus (sangenshus.dk). Med udgangspunkt i 5 salmer, der hver repræsenterer et århundrede siden reformationen, arbejdes der i forløbet med den kontekst, som salmerne er opstået i og med salmerne som kilder til epokernes mentalitet og tankestrømme.
Den nye form for salmesang, der introduceres med reformationen, har i høj grad bidraget til at sprede og forme reformationens budskab og skabe kollektiv identitet og et forestillet fællesskab. Forløbet beskæftiger sig således både med andres historiske bevidsthed og med at styrke elevernes historiske bevidsthed ved at skabe koblinger mellem tid og mellem årsager og virkninger. Historisk bevidsthed kommer til udtryk i det narrative. Hvis eleven kan fortælle sammenhængende om fortiden med forklaringer, er det et tegn på elevens historiske bevidsthed.
Anslaget er en fortalt historie (se bilag 1), med afsæt i denne introduceres eleverne for en bestemt periode, der danner afsæt for, at eleverne kan analysere perioden. Hensigten med salmerne er, at de afspejler den tid de er skrevet i, og de dermed er grundlag for elevernes analyse af tro og mentalitet i en bestemt periode.
I gennemgangen af de 5 århundreder ønsker vi at skabe sammenhæng mellem den tid salmerne er skrevet i, og hvordan salmerne afspejler den historiske periode.
Tværfaglig dag om reformationen
7.-9. klasse
Forlaget skriver: Undervisningsforløbet er et tværfagligt forløb i den åbne skole mellem historie og kristendomskundskab med en musikalsk dimension. Forløbet er udarbejdet med inspiration fra Sangens Hus (sangenshus.dk). Med udgangspunkt i 5 salmer, der hver repræsenterer et århundrede siden reformationen, arbejdes der i forløbet med den kontekst, som salmerne er opstået i og med salmerne som kilder til epokernes mentalitet og tankestrømme.
Den nye form for salmesang, der introduceres med reformationen, har i høj grad bidraget til at sprede og forme reformationens budskab og skabe kollektiv identitet og et forestillet fællesskab. Forløbet beskæftiger sig således både med andres historiske bevidsthed og med at styrke elevernes historiske bevidsthed ved at skabe koblinger mellem tid og mellem årsager og virkninger. Historisk bevidsthed kommer til udtryk i det narrative. Hvis eleven kan fortælle sammenhængende om fortiden med forklaringer, er det et tegn på elevens historiske bevidsthed.
Anslaget er en fortalt historie (se bilag 1), med afsæt i denne introduceres eleverne for en bestemt periode, der danner afsæt for, at eleverne kan analysere perioden. Hensigten med salmerne er, at de afspejler den tid de er skrevet i, og de dermed er grundlag for elevernes analyse af tro og mentalitet i en bestemt periode.
I gennemgangen af de 5 århundreder ønsker vi at skabe sammenhæng mellem den tid salmerne er skrevet i, og hvordan salmerne afspejler den historiske periode.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole S/I
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
CFUMAT1100143
Materialetype
Bog