Tilbage
Sammen om verdensfred
Af Tanja Andersen
Forlaget skriver: Eleverne får i dette forløb en forståelse for, at fred og fredelig sameksistens har været en del af den politiske dagsorden i Europa de seneste 200 år. De arbejder med den udvikling, der har været fra Wienerkongressen til oprettelsen af FN med det fælles sigte at skabe varig fred i verden. At der har været flere af disse forsøg understreger en vigtig pointe, nemlig at varig fred og sameksistens er svært.
Elevernes arbejde med forløbet bygger på en videntilegnelse om Weinerkongressen, Folkeforbundet og Forenede Nationer. Herefter skal de arbejde med det historiske grundlag for menneskerettighederne, som de bagefter arbejder dybdegående med. Først i form af drøftelse af rettighederne i samspil med klassekammerater og afslutningsvis i form af et debatindlæg, hvor de giver udtryk for egne holdninger.
At give eleverne en forståelse for menneskerettigheder er en væsentlig del af deres dannelse, både i deres hverdags- og samfundsliv. Det er vigtigt at kunne forstå menneskerettighederne og deres oprindelse samt de udfordringer, der er forbundet til dem, for at de på sigt kan udvikle handle kompetence i forhold til at bidrage til at menneskerettighederne overholdes.
7.-9. klasse
Af Tanja Andersen
Forlaget skriver: Eleverne får i dette forløb en forståelse for, at fred og fredelig sameksistens har været en del af den politiske dagsorden i Europa de seneste 200 år. De arbejder med den udvikling, der har været fra Wienerkongressen til oprettelsen af FN med det fælles sigte at skabe varig fred i verden. At der har været flere af disse forsøg understreger en vigtig pointe, nemlig at varig fred og sameksistens er svært.
Elevernes arbejde med forløbet bygger på en videntilegnelse om Weinerkongressen, Folkeforbundet og Forenede Nationer. Herefter skal de arbejde med det historiske grundlag for menneskerettighederne, som de bagefter arbejder dybdegående med. Først i form af drøftelse af rettighederne i samspil med klassekammerater og afslutningsvis i form af et debatindlæg, hvor de giver udtryk for egne holdninger.
At give eleverne en forståelse for menneskerettigheder er en væsentlig del af deres dannelse, både i deres hverdags- og samfundsliv. Det er vigtigt at kunne forstå menneskerettighederne og deres oprindelse samt de udfordringer, der er forbundet til dem, for at de på sigt kan udvikle handle kompetence i forhold til at bidrage til at menneskerettighederne overholdes.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
UCL Erhvervsakademi & Professionshøjskole S/I
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
CFUMAT1100150
Materialetype
Bog