Tilbage
Matematikkens Dag
FN's 17 verdensmål - Matematikkens Dag 2019
Af Jens Peter Christensen
Forlaget skriver: Bogen til årets tema- At arbejde med de 17 verdensmål. Det er et arbejde, som FN's medlemslande har forpligtet sig til. FN(Forenede Nationer) blev stiftet umiddelbart efter 2. verdenskrig.FN skal arbejde for en mere fredelig verden at leve i.
Flere politikere siger, at denne vision ikke kan opfyldes, med mindre medlemslandene får udarbejdet strategier til at løse de store udfordringer, verden står overfor. Arbejdet med de 17 verdensmål er en måde at sætte struktur på det.
Matematik og de 17 verdensmål.
I FN er man blevet enige om, at hvis flere lande udarbejder love,som gør det muligt at nå alle 17 verdensmål, så kan verden blive et bedre sted.For at få indført den slags love vil man starte med, at flere lande(helst alle) skal tælle og beregne, hvordan det er lige nu. Landene skal altså bruge matematik for at vise, hvordan det er hos dem - og hvordan det efterhånden(forhåbentlig) går bedre og bedre! Størstedelen af indikatorerne for FN's mål mod en bæredygtig og fredeligere verden er beskrevet matematisk - de er udtrykt ved tal, fx: Der skal være et bestemt antal lande som ... , eller Andelen af .... skal være ...I materialet i denne bog og på den tilhørende hjemmeside er der flere muligheder for at bruge god matematik til at tælle, beregne og illustrere, hvordan noget er eller kunne blive hos jer, i Danmark eller ude i verden. Der er masser af matematiske redskaber, eleverne kan lære at anvende.
Der er masser af muligheder for at lære om den verden, vi lever i.Måske kan eleverne selv finde på noget, der kan hjælpe til at nå lidt længere ad vejen til en fredeligere og mere bæredygtig verden.
Gerne med matematikken som hjælpeværktøj.
FN's 17 verdensmål - Matematikkens Dag 2019
1.-10. klasse
Af Jens Peter Christensen
Forlaget skriver: Bogen til årets tema- At arbejde med de 17 verdensmål. Det er et arbejde, som FN's medlemslande har forpligtet sig til. FN(Forenede Nationer) blev stiftet umiddelbart efter 2. verdenskrig.FN skal arbejde for en mere fredelig verden at leve i.
Flere politikere siger, at denne vision ikke kan opfyldes, med mindre medlemslandene får udarbejdet strategier til at løse de store udfordringer, verden står overfor. Arbejdet med de 17 verdensmål er en måde at sætte struktur på det.
Matematik og de 17 verdensmål.
I FN er man blevet enige om, at hvis flere lande udarbejder love,som gør det muligt at nå alle 17 verdensmål, så kan verden blive et bedre sted.For at få indført den slags love vil man starte med, at flere lande(helst alle) skal tælle og beregne, hvordan det er lige nu. Landene skal altså bruge matematik for at vise, hvordan det er hos dem - og hvordan det efterhånden(forhåbentlig) går bedre og bedre! Størstedelen af indikatorerne for FN's mål mod en bæredygtig og fredeligere verden er beskrevet matematisk - de er udtrykt ved tal, fx: Der skal være et bestemt antal lande som ... , eller Andelen af .... skal være ...I materialet i denne bog og på den tilhørende hjemmeside er der flere muligheder for at bruge god matematik til at tælle, beregne og illustrere, hvordan noget er eller kunne blive hos jer, i Danmark eller ude i verden. Der er masser af matematiske redskaber, eleverne kan lære at anvende.
Der er masser af muligheder for at lære om den verden, vi lever i.Måske kan eleverne selv finde på noget, der kan hjælpe til at nå lidt længere ad vejen til en fredeligere og mere bæredygtig verden.
Gerne med matematikken som hjælpeværktøj.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetForfatter
Ane Marie Ditlevsen
Anette Sander Hindsgavl
Anne-Marie Ditlevsen
Annette Lilholt
Birgit Mortensen
Connie Nielsen
Ditte Dybdal Bendsen
Dorte Reuter
Dorthe Sloth Pedersen
Elisabeth Tang
Else Møller Andersen
Hanne Bindslev Gregersen
Hanne Sax Holm
Hanne Stenskrog Schou
Hanne Vilhelmsen
Helle Forsberg Bilbo
Helle Torp Kofoed
Henrik Balle
Jens Peter Christensen
Johan Jacobsen
Julie Håkonsson
Karina Thorenfeldt Andersen
Klaus Asbæk
Lene Odefey
Lise Vikkelsø
Mari-Ann Skovlund Jensen
Mariann Pedersen
Marikka Andersen
Mette Eis Hansen
Peter Elkjær Pedersen
Poul Græsbøl
Susanne Dahl
Susanne E. Haugaard
Thomas Maaløv
Thorkild Kronborg
Tina Vrensted itter
Tom Stub Christiansen
Torben Blankholm
Trine Nyvang Olsson
Anette Sander Hindsgavl
Anne-Marie Ditlevsen
Annette Lilholt
Birgit Mortensen
Connie Nielsen
Ditte Dybdal Bendsen
Dorte Reuter
Dorthe Sloth Pedersen
Elisabeth Tang
Else Møller Andersen
Hanne Bindslev Gregersen
Hanne Sax Holm
Hanne Stenskrog Schou
Hanne Vilhelmsen
Helle Forsberg Bilbo
Helle Torp Kofoed
Henrik Balle
Jens Peter Christensen
Johan Jacobsen
Julie Håkonsson
Karina Thorenfeldt Andersen
Klaus Asbæk
Lene Odefey
Lise Vikkelsø
Mari-Ann Skovlund Jensen
Mariann Pedersen
Marikka Andersen
Mette Eis Hansen
Peter Elkjær Pedersen
Poul Græsbøl
Susanne Dahl
Susanne E. Haugaard
Thomas Maaløv
Thorkild Kronborg
Tina Vrensted itter
Tom Stub Christiansen
Torben Blankholm
Trine Nyvang Olsson
Redaktør
Carl Anker Damgaard
Finn Egede Rasmussen
Jørgen Korsgaard
Kirsten Drews
Kirsten Tønnesen
Klaus Fink
Lene Mølgaard
Per Haspang
Svend Hessing
Finn Egede Rasmussen
Jørgen Korsgaard
Kirsten Drews
Kirsten Tønnesen
Klaus Fink
Lene Mølgaard
Per Haspang
Svend Hessing
Udgiver
FORLAGET MATEMATIK ApS
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
CFUMAT1109580
ISBN-nummer
978-87-93526-59-4
Materialetype
Bog