Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Positiv psykologi i skolen
Udefineret
Undervisning og læring
Positiv psykologi i skolen

Af Frans Ørsted Andersen

Forlaget skriver: Den positive psykologi har i de senere år vundet stor udbredelse med sit fremadrettede fokus på menneskelige styrker, læring, kreativitet, potentialer og ressourcer. Det er netop det, der karakteriserer positiv psykologi: optimisme og tro på fremtiden. Diagnoser, symptomer og dysfunktioner er ikke i centrum. Det handler om at udvide vores handlemuligheder. Dermed kan vi også forstå den positive psykologi som et supplement - ikke som en erstatning for noget andet. Det er et redskab til værktøjskassen, ikke et nyt paradigme eller et nyt fix. Mange, der beskæftiger sig med pædagogik og undervisning, er inspireret af positiv psykologi, der i stigende grad finder fodfæste inden for netop uddannelsessektoren. Positiv psykologi i skolen præsenterer en lang række eksempler på, hvordan denne inspiration praktisk og konkret udmønter sig i det pædagogiske arbejde.Bogen henvender sig til lærere, lærerstuderende, studerende på efter- og videreuddannelse og ledere, der ønsker viden og værktøjer til at fokusere på elevens potentialer og ressourcer frem for på begrænsningerne.Frans Ørsted Andersen er forsker, ph.d. på Center for Grundskoleforskning, DPU, Aarhus Universitet. Titlen er lektor i international komparativ uddannelsesforskning, og fokus er især på det nordiske område og positiv psykologi. Frans Ørsted Andersen er desuden autoriseret psykolog og har en fortid som lærer, seminarielektor og skolepsykolog. Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"Oplagt anskaffelse til samlingen af pædagogisk litteratur samt til lærerbiblioteket for interesserede."Læs lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterOm serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning.


"Positiv psykologi i skolen" er en del af

Serie
Undervisning og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
CFUMAT1120201
ISBN-nummer
9788772815763
Materialetype
Bog