Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger
Udefineret
Undervisning og læring
Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger

Af May Britt Onsøien

Forlaget skriver: Børn tilbringer stadig mere tid i institutioner som børnehave og skole. Det medfører, at ansvaret for barnets trivsel og læring i langt højere grad end tidligere er delt mellem flere forskellige socialiseringsarenaer. Det øger behovet for samarbejde og kommunikation mellem barnets forældre og de fagpersoner, som barnet møder op gennem institutions- og skolelivet. Forskning viser, at et godt forældresamarbejde kan bidrag til at reducere problemadfærd i institution og skole, men også, at mange pædagoger og lærere mangler redskaber til at etablere og vedligeholde den nødvendige relation til forældrene - særligt, når der af den ene eller anden grund er problemer eller konflikter omkring barnet. Der kan opstå uenighed om, hvad der er barnets behov, dialogen kan være præget afognbsp;ligegyldighed, aggression eller fralæggelse af ansvar, ligesom der kan være kulturelle barrierer i samarbejdet. Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger henvender sig til pædagoger, lærere og andre, der arbejder professionelt med børn. Den kan anvendes af den enkelte fagperson eller indgå i teamets arbejde med forældrerelationer. Bogen bygger på den nyeste forskning på området, men med det konkrete praksis- og anvendelsesperspektiv for øje. Bogen vil øge den professionelles relations- og kommunikationskompetence og give redskaber til at håndtere forældresamarbejdet - også når det er vanskeligt."Velskrevet bog, som giver gode og konkrete bud på, hvordan fagpersoner kan udvikle kompetencer til at kunne tackle de svære forældresamtaler."Læs lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter"Denne bog er ikke som de andre om emnet. (...) Bogen er en god blanding af viden og praktiske råd. Den illustrerer med eksempler, hvordan samarbejdet mellem forældre og professionelle kan foregå (...) Det er svært at få hænderne ned, når man har læst bogen. Endelig en bog, hvor man fornemmer en ærlig anerkendende tilgang til forældrene (...) Bogen er et arbejdsredskab for professionelle, der ønsker at have forældre som samarbejdspartnere i arbejdet med eleverne. Den indeholder mange eksempler og anvisninger på, hvordan samtalen kan lykkes (...) Bogen kan med fordel læses af lærer- og pædagogstuderende og lærere og pædagoger, der ønsker forbedret skole/hjemsamarbejde."Læs hele anmeldelsen fra Skole og Forældre, oktober 2010Om serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler). Serien henvender sig således til undervisere og s.


"Vanskelige forældresamtaler - gode dialoger" er en del af

Serie
Undervisning og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
CFUMAT1120203
ISBN-nummer
9788772815343
Materialetype
Bog