Tilbage
Undervisning og læring
Feedback i skolen
Af Egil Weider Gran
Forlaget skriver: Al læring kræver feedback. Det er den grundlæggende præmis i denne bog. Hvis elevernes faglige og sociale kompetencer skal udvikles optimalt, er det afgørende, at læreren løbende evaluerer og giver feedback. Feedbacken skal med andre ord tage udgangspunkt i vurdering for læring frem for vurdering af læring. På den måde lægger pointerne sig i forlængelse af resultaterne i John Hatties metaanalyse af eksisterende forskning om feedback i udgivelsen Visible Learning.Feedback i skolen præsenterer en model til læringsfremmende og anerkendende feedback, som både er teoretisk og praktisk begrundet. Gennem en række eksempler fra praksis ønsker forfatterne at motivere og kvalificere brugen af faglig feedback, både i forhold til lærerens feedback til eleverne, elevens selvvurdering og gensidig vurdering eleverne imellem.I bogen diskuteres feedback med udgangspunkt i tre forskellige områder: indhold, tidspunkt og roller i feedback. Der tages fat på feedback i praksis, og læseren får konkrete eksempler på faglig feedback knyttet til det korte, det mellemlange og det lange undervisningsforløb. I det afsluttende kapitel diskuteres feedback, som relaterer sig til sociale kompetencer, dannelse og livslang læring.Feedback i skolen henvender sig til lærere og skoleledere, som ønsker at udvikle kvaliteten af deres feedback, studerende på lærernes grund-, efter- og videreuddannelse, pædagogiske konsulenter og andre, der skal forberede eller forbedre egen eller andres brug af faglig feedback.Egil Weider Hartberg er ansat som projektleder ved Senter for livslang læring på Høgskolen i Lillehammer. Han sidder i ledelsen af det norske Nasjonale Kompetansemiljø i Vurdering (NKV).Stephen Dobson er professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark og professor II ved Høgskolen i Lillehammer. Han sidder i ledelsen af det norske Nasjonale Kompetansemiljø i Vurdering (NKV) og har udgivet flere bøger om vurdering.Lillian Gran er doktorgradsstipendiat på Høgskolen i Lillehammer, hvor hun har undervist på en række kompetenceprogrammer inden for læringsfremmende vurdering.Se bogens indholdsfortegnelse, introduktion til den danske udgave, forfatternes forord og bogens indledning"Bogen er letlæst, velskrevet og veldisponeret med inspirerende teoretiske overvejelser og gode forslag til praksis. Den er et godt nordisk bud på en evaluering, der passer ind i en dansk skolesammenhæng." Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen""Alle bogens kapitler er forsynet med opsummeringer, og den rummer indholdsfortegnelse, forfatterbiografier og en omfattende international litteraturliste (...) En nyttig udgivelse bl.a. i relation til debatten om Ny Nordisk Skole og læringsbegrebet."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterOm serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier.
Feedback i skolen
Af Egil Weider Gran
Forlaget skriver: Al læring kræver feedback. Det er den grundlæggende præmis i denne bog. Hvis elevernes faglige og sociale kompetencer skal udvikles optimalt, er det afgørende, at læreren løbende evaluerer og giver feedback. Feedbacken skal med andre ord tage udgangspunkt i vurdering for læring frem for vurdering af læring. På den måde lægger pointerne sig i forlængelse af resultaterne i John Hatties metaanalyse af eksisterende forskning om feedback i udgivelsen Visible Learning.Feedback i skolen præsenterer en model til læringsfremmende og anerkendende feedback, som både er teoretisk og praktisk begrundet. Gennem en række eksempler fra praksis ønsker forfatterne at motivere og kvalificere brugen af faglig feedback, både i forhold til lærerens feedback til eleverne, elevens selvvurdering og gensidig vurdering eleverne imellem.I bogen diskuteres feedback med udgangspunkt i tre forskellige områder: indhold, tidspunkt og roller i feedback. Der tages fat på feedback i praksis, og læseren får konkrete eksempler på faglig feedback knyttet til det korte, det mellemlange og det lange undervisningsforløb. I det afsluttende kapitel diskuteres feedback, som relaterer sig til sociale kompetencer, dannelse og livslang læring.Feedback i skolen henvender sig til lærere og skoleledere, som ønsker at udvikle kvaliteten af deres feedback, studerende på lærernes grund-, efter- og videreuddannelse, pædagogiske konsulenter og andre, der skal forberede eller forbedre egen eller andres brug af faglig feedback.Egil Weider Hartberg er ansat som projektleder ved Senter for livslang læring på Høgskolen i Lillehammer. Han sidder i ledelsen af det norske Nasjonale Kompetansemiljø i Vurdering (NKV).Stephen Dobson er professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark og professor II ved Høgskolen i Lillehammer. Han sidder i ledelsen af det norske Nasjonale Kompetansemiljø i Vurdering (NKV) og har udgivet flere bøger om vurdering.Lillian Gran er doktorgradsstipendiat på Høgskolen i Lillehammer, hvor hun har undervist på en række kompetenceprogrammer inden for læringsfremmende vurdering.Se bogens indholdsfortegnelse, introduktion til den danske udgave, forfatternes forord og bogens indledning"Bogen er letlæst, velskrevet og veldisponeret med inspirerende teoretiske overvejelser og gode forslag til praksis. Den er et godt nordisk bud på en evaluering, der passer ind i en dansk skolesammenhæng." Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen""Alle bogens kapitler er forsynet med opsummeringer, og den rummer indholdsfortegnelse, forfatterbiografier og en omfattende international litteraturliste (...) En nyttig udgivelse bl.a. i relation til debatten om Ny Nordisk Skole og læringsbegrebet."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterOm serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
CFUMAT1120302
ISBN-nummer
9788772817293
Materialetype
Bog