Tilbage
Undervisning og læring
Synlig læring - for lærere
Af John Hattie
Forlaget skriver: I Visible Learning fra 2009 skrev John Hattie læringshistorie i form af verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt: en syntese af over 800 meta-analyser af faktorer, der påvirker elevers læring. Aldrig tidligere har vi set så overbevisende dokumentation for, hvad der rent faktisk virker. Synliggørelse af læringen, blandt andet i form af tydelige læringsmål, er grundlæggende den væsentligste faktor i forhold til at forbedre elevernes resultater. I Synlig læring - for lærere er denne viden sat i relation til lærerens undervisningspraksis med konkrete strategier til praktisk gennemførelse i klasserummet. Bogen giver anvisninger til forberedelse, gennemførelse og vurdering af undervisning og læring og indeholder tjeklister og øvelser ikke blot til den enkelte lærer, men også til brug i teamet og på hele skolen.Synlig læring - for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger for første gang i dansk oversættelse i foråret 2013. John Hattie er professor og leder af Melbourne Education Research Institute på University of Melbourne, Australien, og hædersprofessor på University of Auckland, New Zealand.Se indholdsfortegnelse og forord til bogenInterview med John HattieJohn Hattie har ladet sig interviewe til Dafolos tidsskrift "Skolen i Morgen". Læs interviewet her.John Hattie fortæller om sine forskningsresultater i to videoer:John Hattie, del 1John Hattie, del 2"Bogen henvender sig til alle professionelle, der har med børn og unges læring at gøre. Den kan bruges af den enkelte lærer eller teamet til at reflektere over egen praksis. Skal 'Synlig læring' implementeres bør forandringerne ske på skoleniveau. Studerende kan have megen glæde af at analysere og diskutere stoffet (...) Sidst i bogen findes skemaer, der kan anvendes til at fastlægge, hvor skolen er i sin rejse mod 'Synlig læring' (...) Spændende læsning til debat på seminarier og blandt skolernes pædagogiske personale."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterFra hyggeonkel til pædagogisk lederSkoleledelse er noget af det mest krævende, og langtfra alle er rustet tilopgaven. Det mener professor Lars Qvortrup, som kan dokumentere, at danskeskoleledere hidtil har brugt mere tid på at skabe god stemning på skolen endpå supervision og pædagogisk udvikling.Læs hele artiklen med Lars Qvortrup i Danske Kommuner"Bogen kan anbefales til lærere og skoleledere. Dybest set er det en kogebog, hvor skoleledelsen ud fra en analyse af egen skole, kan iværksætte fornuftige pædagogiske tiltag i samarbejde med personalet." - Plenum; skoleledelse, oktober 2013"Bogen Synlig læring for lærere af John Hattie har inspireret cirka 80 lærerstuderende, der går på 3. årgang. Som et led i didaktikundervisningen anvender vi Hatties bog som repræsentant for evidensvendingen i pædagogikken. Med afsæt i bogens anbefalinger udveksler vi ideer til, hvordan de lærerstuderende kan forberede, gennemføre og evaluere den undervisning har ansvar for i deres praktik på lokale skoler. Alle bogens kapitler har været genstand for nærlæsninger og diskussioner om emner som f.eks. formativ evaluering, mikroundervisning, feedback, forventninger om mestring, udvikling af elevernes (og lærernes) metakognitive strategier og tankesæt hos lærere og skoleledere om læring og undervisning.Dialogerne med og om Hatties studier har tilført didaktikundervisningen i læreruddannelsen endnu e.
Synlig læring - for lærere
Af John Hattie
Forlaget skriver: I Visible Learning fra 2009 skrev John Hattie læringshistorie i form af verdens hidtil mest omfattende forskningsoversigt: en syntese af over 800 meta-analyser af faktorer, der påvirker elevers læring. Aldrig tidligere har vi set så overbevisende dokumentation for, hvad der rent faktisk virker. Synliggørelse af læringen, blandt andet i form af tydelige læringsmål, er grundlæggende den væsentligste faktor i forhold til at forbedre elevernes resultater. I Synlig læring - for lærere er denne viden sat i relation til lærerens undervisningspraksis med konkrete strategier til praktisk gennemførelse i klasserummet. Bogen giver anvisninger til forberedelse, gennemførelse og vurdering af undervisning og læring og indeholder tjeklister og øvelser ikke blot til den enkelte lærer, men også til brug i teamet og på hele skolen.Synlig læring - for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger for første gang i dansk oversættelse i foråret 2013. John Hattie er professor og leder af Melbourne Education Research Institute på University of Melbourne, Australien, og hædersprofessor på University of Auckland, New Zealand.Se indholdsfortegnelse og forord til bogenInterview med John HattieJohn Hattie har ladet sig interviewe til Dafolos tidsskrift "Skolen i Morgen". Læs interviewet her.John Hattie fortæller om sine forskningsresultater i to videoer:John Hattie, del 1John Hattie, del 2"Bogen henvender sig til alle professionelle, der har med børn og unges læring at gøre. Den kan bruges af den enkelte lærer eller teamet til at reflektere over egen praksis. Skal 'Synlig læring' implementeres bør forandringerne ske på skoleniveau. Studerende kan have megen glæde af at analysere og diskutere stoffet (...) Sidst i bogen findes skemaer, der kan anvendes til at fastlægge, hvor skolen er i sin rejse mod 'Synlig læring' (...) Spændende læsning til debat på seminarier og blandt skolernes pædagogiske personale."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterFra hyggeonkel til pædagogisk lederSkoleledelse er noget af det mest krævende, og langtfra alle er rustet tilopgaven. Det mener professor Lars Qvortrup, som kan dokumentere, at danskeskoleledere hidtil har brugt mere tid på at skabe god stemning på skolen endpå supervision og pædagogisk udvikling.Læs hele artiklen med Lars Qvortrup i Danske Kommuner"Bogen kan anbefales til lærere og skoleledere. Dybest set er det en kogebog, hvor skoleledelsen ud fra en analyse af egen skole, kan iværksætte fornuftige pædagogiske tiltag i samarbejde med personalet." - Plenum; skoleledelse, oktober 2013"Bogen Synlig læring for lærere af John Hattie har inspireret cirka 80 lærerstuderende, der går på 3. årgang. Som et led i didaktikundervisningen anvender vi Hatties bog som repræsentant for evidensvendingen i pædagogikken. Med afsæt i bogens anbefalinger udveksler vi ideer til, hvordan de lærerstuderende kan forberede, gennemføre og evaluere den undervisning har ansvar for i deres praktik på lokale skoler. Alle bogens kapitler har været genstand for nærlæsninger og diskussioner om emner som f.eks. formativ evaluering, mikroundervisning, feedback, forventninger om mestring, udvikling af elevernes (og lærernes) metakognitive strategier og tankesæt hos lærere og skoleledere om læring og undervisning.Dialogerne med og om Hatties studier har tilført didaktikundervisningen i læreruddannelsen endnu e.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
CFUMAT1120303
ISBN-nummer
9788772817385
Materialetype
Bog