Tilbage
Serie
Undervisning og læring
Undervisning og læring
Lektionsstudier i skolen - kollegial sparring gennem fælles studier
Af Arne Mogensen
Forlaget skriver: Vi ved, at feedback har en afgørende effekt på elevernes læring - ikke kun feedback mellem lærer og elev, men i høj grad også feedback fra lærer til lærer. Lektionsstudier (lesson studies) er betegnelsen for en struktureret og målorienteret metode til kollegial sparring gennem fælles studier af nogle få, særlige lektioner med det formål at øge læringsudbyttet for elever i skolen. Ikke kun i fag og fagområder som læsning, matematik og naturfag, hvor der med mellemrum er internationale sammenligninger, men i alle skolefag.Lektionsstudier i skolen. Kollegial sparring gennem fælles studier indeholder teoretisk baggrundsviden om lektionsstudier med referencer til udenlandsk og dansk praksis samt konkrete værktøjer til lærere og lærerstuderende, der ønsker at arbejde med lektionsstudier i praksis i eksempelvis fagteamet.I bogen gives et muligt svar på flere af tidens udfordringer i skolen, fx:Hvordan kan vi blive bedre til målstyret undervisning?Hvordan kan vi indfri forventningerne om et højt fagligt niveau med faglige pointer i undervisningen?Hvordan kan vi inkludere alle i klasseundervisningen - også de dygtige?Undersøgelser viser netop, at læreres deltagelse i professionelle læringsfællesskaber (PLC) forbedrer elevernes præstationer - men kun hvis PLC-gruppen har vedvarende fokus på sammenhængen mellem undervisningspraksis og elevernes læring. Det er altså ikke nok at arbejde sammen. Arbejdet skal have et tydeligt og fælles fokus, som man samarbejder systematisk og regelmæssigt om. Professionelle læringsfællesskaber om lektionsstudier er en måde at koble læreres praksisviden med teoretisk velfunderet viden på - for hermed at forbedre kvaliteten af deres refleksioner over egen undervisning og i sidste ende forbedre elevernes læring.Bogen er inddelt i tre dele. I del 1 præsenteres den teoretiske baggrund for lektionsstudier. I del 2 videregives nogle danske og japanske erfaringer. Og hvis du selv vil i gang med lektionsstudier i praksis, finder du vejledning, inspiration og metoder i bogens del 3.Til bogen hører en hjemmeside, som findes på www.dafolo.dk/lektionsstudier. Her findes blandt andet videoer og links samt skabeloner til download og direkte anvendelse i praksis.Arne Mogensen underviser i matematik på læreruddannelsen, VIA UC, og har tidligere arbejdet som lærer i folkeskolen. Han har især beskæftiget sig med lektionsstudier i forbindelse med sin ph.d.-afhandling fra Roskilde Universitet (2011), som handlede om pointestyret undervisning i matematik. Derudover har han blandt andet arbejdet med klasserumsforskning, fagteamsamarbejde, evalueringsformer og dygtige elever. Han er desuden censorformand for faget matematik i læreruddannelsen.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"Det er en meget velkomponeret og praksisnær udgivelser med mange gode eksempler og praktiske værktøjer til arbejdet med kollegial sparring fortalt i et meget letlæseligt sprog. Et virkelig godt stykke værktøj for skoler eller kolleger, som vil sparre struktureret og målorienteret." - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter"[...] en bog, der bør være en del af det pædagogiske læsestof til alle lærere i dagens Danmark." - Anne-Marie Meller, skolebibliotekar og lærer på Højmark Skole, Ringkøbing-Skjern"Metoden kan bruges i forbindelse med læreres undervisning af elever, læreres samarbejde, for eksempel i fagteam, i læreruddannelsens praktikfag og i lærerefteruddannelse. [...] Bogen falder i grove træk i tre dele, i alt 15 kapitler, som kan bruges på kryds og.
Lektionsstudier i skolen - kollegial sparring gennem fælles studier
Af Arne Mogensen
Forlaget skriver: Vi ved, at feedback har en afgørende effekt på elevernes læring - ikke kun feedback mellem lærer og elev, men i høj grad også feedback fra lærer til lærer. Lektionsstudier (lesson studies) er betegnelsen for en struktureret og målorienteret metode til kollegial sparring gennem fælles studier af nogle få, særlige lektioner med det formål at øge læringsudbyttet for elever i skolen. Ikke kun i fag og fagområder som læsning, matematik og naturfag, hvor der med mellemrum er internationale sammenligninger, men i alle skolefag.Lektionsstudier i skolen. Kollegial sparring gennem fælles studier indeholder teoretisk baggrundsviden om lektionsstudier med referencer til udenlandsk og dansk praksis samt konkrete værktøjer til lærere og lærerstuderende, der ønsker at arbejde med lektionsstudier i praksis i eksempelvis fagteamet.I bogen gives et muligt svar på flere af tidens udfordringer i skolen, fx:Hvordan kan vi blive bedre til målstyret undervisning?Hvordan kan vi indfri forventningerne om et højt fagligt niveau med faglige pointer i undervisningen?Hvordan kan vi inkludere alle i klasseundervisningen - også de dygtige?Undersøgelser viser netop, at læreres deltagelse i professionelle læringsfællesskaber (PLC) forbedrer elevernes præstationer - men kun hvis PLC-gruppen har vedvarende fokus på sammenhængen mellem undervisningspraksis og elevernes læring. Det er altså ikke nok at arbejde sammen. Arbejdet skal have et tydeligt og fælles fokus, som man samarbejder systematisk og regelmæssigt om. Professionelle læringsfællesskaber om lektionsstudier er en måde at koble læreres praksisviden med teoretisk velfunderet viden på - for hermed at forbedre kvaliteten af deres refleksioner over egen undervisning og i sidste ende forbedre elevernes læring.Bogen er inddelt i tre dele. I del 1 præsenteres den teoretiske baggrund for lektionsstudier. I del 2 videregives nogle danske og japanske erfaringer. Og hvis du selv vil i gang med lektionsstudier i praksis, finder du vejledning, inspiration og metoder i bogens del 3.Til bogen hører en hjemmeside, som findes på www.dafolo.dk/lektionsstudier. Her findes blandt andet videoer og links samt skabeloner til download og direkte anvendelse i praksis.Arne Mogensen underviser i matematik på læreruddannelsen, VIA UC, og har tidligere arbejdet som lærer i folkeskolen. Han har især beskæftiget sig med lektionsstudier i forbindelse med sin ph.d.-afhandling fra Roskilde Universitet (2011), som handlede om pointestyret undervisning i matematik. Derudover har han blandt andet arbejdet med klasserumsforskning, fagteamsamarbejde, evalueringsformer og dygtige elever. Han er desuden censorformand for faget matematik i læreruddannelsen.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"Det er en meget velkomponeret og praksisnær udgivelser med mange gode eksempler og praktiske værktøjer til arbejdet med kollegial sparring fortalt i et meget letlæseligt sprog. Et virkelig godt stykke værktøj for skoler eller kolleger, som vil sparre struktureret og målorienteret." - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter"[...] en bog, der bør være en del af det pædagogiske læsestof til alle lærere i dagens Danmark." - Anne-Marie Meller, skolebibliotekar og lærer på Højmark Skole, Ringkøbing-Skjern"Metoden kan bruges i forbindelse med læreres undervisning af elever, læreres samarbejde, for eksempel i fagteam, i læreruddannelsens praktikfag og i lærerefteruddannelse. [...] Bogen falder i grove træk i tre dele, i alt 15 kapitler, som kan bruges på kryds og.
"Lektionsstudier i skolen - kollegial sparring gennem fælles studier" er en del af
Serie
Undervisning og læring
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
CFUMAT1120342
ISBN-nummer
9788771600278
Materialetype
Bog