Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Læringsmål og taksonomiske redskaber (inkl. digitale ressourcer)
Udefineret
Undervisning og læring
Læringsmål og taksonomiske redskaber (inkl. digitale ressourcer)

Af Kirsten Frøhlich Petty

Forlaget skriver: Flere af bogens redskaber findes i digital form til download og direkte brug i egen praksis på www.dafolo.dk/taksonomier. Her kan du også finde videoer, uddrag af bogen m.m.I de nye forenklede Fælles Mål er der lagt vægt på, at eleverne ved, hvad de skal lære, og ikke kun, hvad de skal lave. At kunne svare på dette spørgsmål forudsætter gode, konkrete læringsmål. Læringsmål og taksonomiske redskaber omhandler målopfyldelse gennem taksonomier til udarbejdelse af gode læringsmål og succeskriterier på flere forskellige niveauer. Ved at bryde et overordnet mål ned i mindre bidder bliver det overskueligt for eleverne at se vejen mod målet, ligesom progressionen i læringen bliver tydelig. Når læringsmål er differentierede, er der ydermere større chance for, at alle elever bliver udfordret i deres nærmeste udviklingszone, og at de derved bliver så dygtige, som de kan, jf. et af folkeskolereformens formål.Med hver sit selvstændige kapitel præsenteres Benjamin Blooms kognitive taksonomi, John Biggs og Kevin Collis' SOLO-taksonomi, Robert J. Marzanos taksonomi for læringsmål, Elisabeth Simpsons taksonomi for psykomotorisk læring samt David R. Krathwohls affektive taksonomi i teori og praksis som redskaber til synliggørelse af læring. Ifølge den newzealanske uddannelsesforsker John Hattie er netop synliggørelse en væsentlig faktor i forhold til at forbedre elevernes læringsresultater, så de bliver i stand til at svare på de tre kernespørgsmål:Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? og Hvor skal jeg hen herfra?Læringsmål og taksonomiske redskaber er inddelt i tre dele. I del 1 forklares baggrunden for målstyret undervisning og taksonomier, i del 2 præsenteres de fem forskellige taksonomier for læring, og i del 3 findes konkret inspiration og redskaber til direkte anvendelse i praksis. Bogens målgruppe er lærere, lærerstuderende, ledere, konsulenter og pædagoger uanset skoleform, men eksemplerne er skrevet med afsæt i grundskolen.Bogen består af artikler fra en række danske og internationale eksperter inden for læring og undervisning. De danske bidrag er skrevet af Bodil Nielsen, Annette Hildebrand Jensen, Lene Skovbo Heckmann, Victoria Grønning Iverssøn og Kirsten Frøhlich Brønd, og de udenlandske af James Nottingham, Geoff Petty, Pam Hook, Robert J. Marzano, Trine Gustafson og Henning Fjørtoft.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"En relevant, velskrevet og aktuel bog fyldt med gode artikler af danske og udenlandske eksperter indenfor læring og undervisning. En rigtig god bog til fordybelse og diskussion for lærere, ledere, lærerstuderende, konsulenter, pædagoger og andre der interesserer sig for emnet. [...] Her rammer indholdet lige ned i den udfordring skolerne står i nu. En detaljeret indholdsfortegnelse, gør bogen til en god opslagsbog, ligesom den også kan læses fra start til slut. De enkelte kapitler er inddelt i overskuelige afsnit, og det anvendte sprog er lettilgængeligt. Her gives der rigtig mange svar på hvordan. Bør anskaffes." - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter"Denne præsentation af taksonomier i undervisningen indeholder en god, nuanceret oversigt over muligheder og begrænsninger ved anvendelsen af dem."Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen".


"Læringsmål og taksonomiske redskaber (inkl. digitale ressourcer)" er en del af

Serie
Undervisning og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
CFUMAT1120346
ISBN-nummer
9788771600766
Materialetype
Bog