Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Løbende formativ vurdering
Udefineret
Undervisning og læring
Løbende formativ vurdering

Af Dylan Wiliam

Forlaget skriver: Hvis vi ønsker, at vores elever skal trives i den komplekse og uforudsigelige verden, som det 21. århundrede byder på, er det altafgørende, at vi fokuserer på at forbedre de uddannelsesmæssige resultater. For at muliggøre dette er det nødvendigt, at lærerne støttes med konkrete anvisninger og forslag til succeskriterier og kendetegn eller modeller for, hvordan man kan observere deltagelse eller tegn på læring i undervisningen.I Løbende formativ vurdering tager Dylan Wiliam fat på denne udfordring ved at vise, hvordan man kan praktisere læringsudbytteorienteret undervisning som en interessant, faglig og didaktisk udviklingsopgave. Ifølge Wiliam er formativ vurdering blandt de mest centrale processer i al form for god undervisning, da den har til opgave at øge elevernes muligheder for at lære mere i den fortløbende læringsproces, og i denne bog giver han en forskningsbaseret og praktisk indføring i brugen af formativ vurdering i klasserummet.Bogen præsenterer fem overordnede strategier for vurdering: 1) at tydeliggøre, dele og forstå læringshensigter og succeskriterier, 2) at tilrettelægge effektive klasserumsdiskussioner, aktiviteter og læringsopgaver, der frembringer evidens om læring, 3) at give feedback, der fører læringen fremad, 4) at aktivere de lærende som undervisningsressourcer for hinanden og 5) at aktivere de lærende som ejere af egen læring. De fem forskningsbaserede principper giver et samlet udgangspunkt for regulering af læringsprocessen og er med til at give eleverne en ide om, hvad målet med undervisningen er. Bogen introducerer derudover mere end 50 praktiske teknikker til at implementere den formative vurdering i undervisningen og dermed løfte undervisningens kvalitet og som følge heraf også elevernes læring.Dylan Wiliam, ph.d., er konsulent, forfatter og tidligere matematik- og fysiklærer. Han arbejder med undervisere i USA, Storbritannien og mange andre lande med henblik på at udvikle effektive forskningsbaserede teknikker til formativ vurdering. I 1998 stod han sammen med Paul Black bag det omfattende videnskabelige review Inside the Black Box, der omhandler undersøgelser foretaget inden for formativ vurdering.På bogens hjemmeside dafolo.dk/undervisning kan du blandt andet læse mere om forfatteren og finde et uddrag af bogen.


"Løbende formativ vurdering" er en del af

Serie
Undervisning og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
CFUMAT1120359
ISBN-nummer
9788771602944
Materialetype
Bog