Tilbage
Serie
Undervisning og læring
Undervisning og læring
Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv (4.-10. klasse)
Af Simon Skov Løvland
Forlaget skriver: Denne bog er rettet mod dansklærere i grundskolen og danskundervisningen på læreruddannelsens nationale modul 4 i udskolingen, Multimodale tekster. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen.Det er således gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion. Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster.Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, ligesom bogen løbende lægger op til produktive opgaver. Følgende begreber er i centrum:
Socialsemiotik
Multimodalitet
Modalitet
Redundans
Funktionel specialisering
Affordans
Transformation
Transduktion Bogen er skrevet af lektor i dansk og scenariedidaktiker Simon Skov Fougt og den norske professor Anne Løvland, som regnes for en af Nordens førende forskere i multimodalitet.Omtale af bogen'Det er en fagligt meget gennemarbejdet og dybdegående udgivelse, som virkelig klæder sin læser på både teoretisk og praktisk til at kunne undervise kvalificeret i multimodale tekster.' - Dansk BiblioteksCenter'De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. Multimodalitet i skolen giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence hen imod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster. Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.' - FolkeskolenLæs hele anmeldelsen her.
Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv (4.-10. klasse)
Af Simon Skov Løvland
Forlaget skriver: Denne bog er rettet mod dansklærere i grundskolen og danskundervisningen på læreruddannelsens nationale modul 4 i udskolingen, Multimodale tekster. Bogen præsenterer og udfolder en socialsemiotisk forståelse af multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv, dvs. undervisning, som kombinerer analyse med produktion, inspireret af, hvordan man analyserer og producerer multimodalt i verden uden for skolen.Det er således gennemgående i bogen, at det multimodale arbejde i skolen for det første skal være kontekstafhængigt og indgå i sociale kommunikationssituationer, for det andet at det skal ske i en vekselvirkning mellem analyse og produktion. Multimodalitet i et scenariedidaktisk perspektiv handler således om at sætte eleverne i sociale situationer, hvor det giver mening at arbejde analytisk eller produktivt med multimodale tekster.Bogen giver læseren et multimodalt begrebsapparat og viser, hvordan det kan anvendes gennem modelanalyser af både fiktive og ikke-fiktive tekster, ligesom bogen løbende lægger op til produktive opgaver. Følgende begreber er i centrum:
Socialsemiotik
Multimodalitet
Modalitet
Redundans
Funktionel specialisering
Affordans
Transformation
Transduktion Bogen er skrevet af lektor i dansk og scenariedidaktiker Simon Skov Fougt og den norske professor Anne Løvland, som regnes for en af Nordens førende forskere i multimodalitet.Omtale af bogen'Det er en fagligt meget gennemarbejdet og dybdegående udgivelse, som virkelig klæder sin læser på både teoretisk og praktisk til at kunne undervise kvalificeret i multimodale tekster.' - Dansk BiblioteksCenter'De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. Multimodalitet i skolen giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence hen imod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster. Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.' - FolkeskolenLæs hele anmeldelsen her.
"Multimodalitet i skolen - analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv (4.-10. klasse)" er en del af
Serie
Undervisning og læring
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
CFUMAT1120462
ISBN-nummer
9788771607130
Materialetype
Bog