Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Procesfacilitering i dagtilbud
Udefineret
Sprog, udvikling og læring
Procesfacilitering i dagtilbud

Af Erik Sassersen Møller

Forlaget skriver: I dagtilbud finder vi mange mødeformer: Stuemøder, afdelingsmøder, pædagogiske møder eller pædagogiske dage for blot at nævne nogle få. Disse møder danner rammen for en væsentlig del af det pædagogiske personales arbejde med at udvikle den pædagogiske kerneopgave og praksis. På møderne må personalet forholde sig til såvel politisk initierede beslutninger som egne handlemuligheder deri. Et navigationsarbejde, som kræver et tydeligt billede af det pædagogiske mål, gode dialogiske evner og ikke mindst et blik for egne og kollegers evne til at samarbejde.Disse møder kan her forstås som dialogiske processer. At facilitere dialogiske processer i dagtilbud er en særlig opgave: Først og fremmest må processerne være effektive, da tiden ofte er begrænset. Herudover eksisterer det forhold, at det pædagogiske personale i dagtilbud i høj grad består af mennesker, som er dybt investeret i at varetage børns trivsel og udvikling, hvilket kan indebære ofte stærke følelser og tydelige holdninger. At facilitere processer i dagtilbud handler derfor om at tage højde for og være i stand til at rumme netop det forhold. Procesfacilitering bliver dermed en indgang til at fremme dialogen, forståelsen og samarbejdet blandt kolleger.I denne bog får du vejledning i, hvordan du, som leder, ressourceperson, konsulent eller pædagog kan blive en bedre procesfacilitator i dagtilbud. Ved hjælp af konkrete værktøjer, metoder og øvelser vil du blive i stand til facilitere dialogiske processer og dermed give det pædagogiske personale bedre muligheder for at udrette det, de ønsker. Bogen er anvendelig som håndbog, og kan bringes med 'helt ud på gulvet', der, hvor du faciliterer processen. Bogen er skrevet af Erik Sassersen Møller, systemisk coach og konsulent med flere års erfaring inden for procesfacilitering og supervision.Om serienStærke læringsmiljøer i dagtilbud kan gøre en forskel for børns udvikling, læring, trivsel og dannelse. Udviklingen af læringsmiljøer af høj kvalitet forudsætter, at den pædagogiske ledelse er grundtonen i alle ledelsespraksisser fra planlægning og administration til læringsledelse. Ledelsen må hele tiden have formålet om at skabe gode betingelser for børns leg og udvikling samt den professionelles læring for øje.Serien Tæt på ledelse i dagtilbud sætter spot på den faglige, pædagogiske ledelse og præsenterer en række udgivelser, der formidler central viden om og bidrager med konkrete redskaber til ledelsesarbejdet i praksis.Seriens målgruppe er ledere i dagtilbud og på forvaltningsniveau, pædagogiske konsulenter, ressourcepersoner og ledelseskonsulenter samt studerende på pædagogiske efter- og videreuddannelser.


"Procesfacilitering i dagtilbud" er en del af

Serie
Sprog, udvikling og læring

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Udgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
CFUMAT1120492
ISBN-nummer
9788771608649
Materialetype
Bog