Tilbage
Serie
Undervisning og læring
Undervisning og læring
Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik E-bog
Af Lars Qvortrup
Forlaget skriver: Denne bog er en e-bogNår du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 15 minutter. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.Denne bog præsenterer et blik på uddannelse og pædagogik - én måde ud af mange at iagttage fænomener fra uddannelsesverdenen på. Ideen med bogen er at præsentere en række af de fænomener, man støder på, når man beskæftiger sig med uddannelse og pædagogik. Her anskues de imidlertid gennem den tyske sociolog Niklas Luhmanns særlige udgave af systemteorien.Når man drejer på kaleidoskopet, dukker der ofte nye, overraskende billeder op af alt det vante, normale og genkendelige. Hvordan ser undervisning, læring, skoleledelse, klasseledelse eller Cooperative Learning ud gennem denne særlige optik?Bogens titel hentyder til, at de stigende krav fra omverdenen til uddannelsessystemet ikke skal besvares med kontrol og ydrestyring, for hermed umyndiggøres læreren. Undervisning er desuden for komplekst et foretagende til at kunne blive styret udefra. Læreren skal i stedet myndiggøres ved, at han eller hun yderligere dygtiggøres. For hvis der er noget eller nogen, der kan skabe god uddannelse, er det dygtige lærere. Nøgleordet er professionel dømmekraft, for det at være myndig forudsætter, at man som den refleksive praktiker kan udøve sin dømmekraft situationsafhængigt, men på baggrund af et lager af analytiske kategorier og et repertoire af metodiske handlemuligheder.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"En fagligt myndig lærer er en lærer, der er i stand til at kombinere forskningsmæssig viden med praktiske erfaringer og analytiske kompetencer og derigennem ved, hvad han skal gøre i givne situationer".Læs hele interviewet med Lars Qvortrup på folkeskolen.dk"Det er en god bog, som kan anbefales til alle, som arbejder eller studerer inden for skoleverdenen."Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen""Den tyske sociolog Niklas Luhmann er et stort navn i den pædagogiske verden. Denne bog fortæller om hans syn på uddannelse og pædagogik. Bogen har relevans for lærere, pædagoger og ledere i den pædagogiske verden (...) Teoretisk funderet, vedkommende udgivelse om Luhmanns syn på uddannelse og pædagogik. Bogen kan læses af interesse eller i forbindelse med uddannelse indenfor den pædagogiske verden."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterOm serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?
Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gy.
Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik E-bog
Af Lars Qvortrup
Forlaget skriver: Denne bog er en e-bogNår du køber e-bogen, bliver bogen leveret til din mailadresse inden for 15 minutter. E-bogen er i epub-format, og bogen er DRM-beskyttet. Bogen bliver låst til én bruger og kan derfor ikke videresendes til andre.Denne bog præsenterer et blik på uddannelse og pædagogik - én måde ud af mange at iagttage fænomener fra uddannelsesverdenen på. Ideen med bogen er at præsentere en række af de fænomener, man støder på, når man beskæftiger sig med uddannelse og pædagogik. Her anskues de imidlertid gennem den tyske sociolog Niklas Luhmanns særlige udgave af systemteorien.Når man drejer på kaleidoskopet, dukker der ofte nye, overraskende billeder op af alt det vante, normale og genkendelige. Hvordan ser undervisning, læring, skoleledelse, klasseledelse eller Cooperative Learning ud gennem denne særlige optik?Bogens titel hentyder til, at de stigende krav fra omverdenen til uddannelsessystemet ikke skal besvares med kontrol og ydrestyring, for hermed umyndiggøres læreren. Undervisning er desuden for komplekst et foretagende til at kunne blive styret udefra. Læreren skal i stedet myndiggøres ved, at han eller hun yderligere dygtiggøres. For hvis der er noget eller nogen, der kan skabe god uddannelse, er det dygtige lærere. Nøgleordet er professionel dømmekraft, for det at være myndig forudsætter, at man som den refleksive praktiker kan udøve sin dømmekraft situationsafhængigt, men på baggrund af et lager af analytiske kategorier og et repertoire af metodiske handlemuligheder.Se indholdsfortegnelse og forord til bogen"En fagligt myndig lærer er en lærer, der er i stand til at kombinere forskningsmæssig viden med praktiske erfaringer og analytiske kompetencer og derigennem ved, hvad han skal gøre i givne situationer".Læs hele interviewet med Lars Qvortrup på folkeskolen.dk"Det er en god bog, som kan anbefales til alle, som arbejder eller studerer inden for skoleverdenen."Læs hele anmeldelsen fra "Folkeskolen""Den tyske sociolog Niklas Luhmann er et stort navn i den pædagogiske verden. Denne bog fortæller om hans syn på uddannelse og pædagogik. Bogen har relevans for lærere, pædagoger og ledere i den pædagogiske verden (...) Teoretisk funderet, vedkommende udgivelse om Luhmanns syn på uddannelse og pædagogik. Bogen kan læses af interesse eller i forbindelse med uddannelse indenfor den pædagogiske verden."Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterOm serien Undervisning og læringUndervisning og læring er en serie af udgivelser, der tematiserer forskellige dimensioner af og sammenhængen mellem undervisning og læring. Selvom vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisning læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere, konsulenter, lærere, pædagoger og ledere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. Dette kræver et fokus på, hvordan vi kan synliggøre undervisnings- og læreprocesser. Synlig læring og undervisning er ifølge de førende læringsforskere John Hattie og Andreas Helmke den vigtigste faktor, når det kommer til en forbedring af elevpræstationer.Gennem et analytisk perspektiv sætter serien fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Serien er:
Evidensbaseret: Hvad er der evidens for? Hvad ved vi, der sandsynligvis virker i undervisningen?
Professionsrettet: Hvad kan man gøre i praksis?Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gy.
"Den myndige lærer - Niklas Luhmanns blik på uddannelse og pædagogik E-bog" er en del af
Serie
Undervisning og læring
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
Dafolo Forlag
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
CFUMAT1120580
ISBN-nummer
9788771604351
Materialetype
Bog