Tilbage
Serie
Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9.klasse
Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9.klasse
Mulepose 5. årgang. Madspild - gennem matematik og madkundskabsbriller
Af Janne Svanberg Hansen
Forlaget skriver: Dette undervisningsforløb er en del af et samlet materiale der er udarbejdet i projektet: Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9.klasse. Målet med projektet er at udvikle undervisningsmaterialer og eksemplariske undervisningsforløb i et tværprofessionelt samarbejde og at udvikle en god kultur for det fælles måltid. Dette materiale omfatter undervisningsforløbet udviklet til 5.årgang.Forløbet sætter fokus på madspild, i detailhandlen samt i elevernes eget hjem. Eleverne arbejder med madspild i hjemmet, samt hvordan rester kan omdannes til et måltid. Der arbejdes med fokus på matematik (statistik) og madkundskab.Eleverne får udleveret hver en spand som de over en weekend skal samle madaffald i. Dette danner grundlag for snak om affald og udarbejdelse af forskellig statistik. Samtidigt arbejdes der i madkundskab med råvarer fra det lokale supermarked/købmand. Eleverne besøger et supermarked, hvor eleverne efter forudgående korrespondance mellem lærere og butiksbestyrer, bliver vist rundt i butikken.Her er fokus på butikkens madspild, hvilke afdelinger, der især må smide madvarer ud, samt et kig i deres containere. Det kunne være en god ide at aftale med butiksbestyreren at morgenens spild, bliver lagt i en særskilt kasse, så eleverne kan se, føle og dufte de varer, der er kasseret og få forklaret, hvorfor netop disse varer ikke kan/må sælges i butikken.Åben skole mulighed Besøg af en der skralder, der kan fortælle eleverne, hvordan det at skralde arrangeres, hvordan man helt praktisk gør, hvilke varer vedkommende tager med hjem og hvordan varerne bruges og opbevares. Samarbejde med den lokale købmand. Det kan være en aftale om at man i forløbets periode må komme og få de varer de kasserer, for at arbejde innovativt med det i madkundskab. Dette kan udvides med et tilbageløb til købmanden, hvor eleverne formidler hvilke retter og opskrifter de har udviklet på baggrund af de varer købmanden stillede til rådighed.
Mulepose 5. årgang. Madspild - gennem matematik og madkundskabsbriller
5. klasse
Af Janne Svanberg Hansen
Forlaget skriver: Dette undervisningsforløb er en del af et samlet materiale der er udarbejdet i projektet: Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9.klasse. Målet med projektet er at udvikle undervisningsmaterialer og eksemplariske undervisningsforløb i et tværprofessionelt samarbejde og at udvikle en god kultur for det fælles måltid. Dette materiale omfatter undervisningsforløbet udviklet til 5.årgang.Forløbet sætter fokus på madspild, i detailhandlen samt i elevernes eget hjem. Eleverne arbejder med madspild i hjemmet, samt hvordan rester kan omdannes til et måltid. Der arbejdes med fokus på matematik (statistik) og madkundskab.Eleverne får udleveret hver en spand som de over en weekend skal samle madaffald i. Dette danner grundlag for snak om affald og udarbejdelse af forskellig statistik. Samtidigt arbejdes der i madkundskab med råvarer fra det lokale supermarked/købmand. Eleverne besøger et supermarked, hvor eleverne efter forudgående korrespondance mellem lærere og butiksbestyrer, bliver vist rundt i butikken.Her er fokus på butikkens madspild, hvilke afdelinger, der især må smide madvarer ud, samt et kig i deres containere. Det kunne være en god ide at aftale med butiksbestyreren at morgenens spild, bliver lagt i en særskilt kasse, så eleverne kan se, føle og dufte de varer, der er kasseret og få forklaret, hvorfor netop disse varer ikke kan/må sælges i butikken.Åben skole mulighed Besøg af en der skralder, der kan fortælle eleverne, hvordan det at skralde arrangeres, hvordan man helt praktisk gør, hvilke varer vedkommende tager med hjem og hvordan varerne bruges og opbevares. Samarbejde med den lokale købmand. Det kan være en aftale om at man i forløbets periode må komme og få de varer de kasserer, for at arbejde innovativt med det i madkundskab. Dette kan udvides med et tilbageløb til købmanden, hvor eleverne formidler hvilke retter og opskrifter de har udviklet på baggrund af de varer købmanden stillede til rådighed.
"Mulepose 5. årgang. Madspild - gennem matematik og madkundskabsbriller" er en del af
Serie
Den madkulturelle mulepose til rejsen fra 0.-9.klasse
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetIllustrator
Grafisk design Madsen
Redaktør
Projektkoordinator Rikke Thrane
Udgiver
Svendborg Kommune
Udgivelsesår
2021
Faustnummer
CFUMAT1121455
Materialetype
Bog