Tilbage
Mange af romanerne har CFU-vejledninger med ideer til din undervisning. Eleverne bliver undervejs i læsningen udfordret med flere fortolkningslag på en gang, og de bliver glædeligt overraskede over, hvad det betyder for dem som læsere.
I kan læse bøgerne i læseklubber, makkerpar eller som fælleslæsning på klassen. Flere af emnerne tiltaler især drengene. Nogle af de emner, der bliver berørt i disse grafiske romaner er: 2. verdenskrig, død, kærlighed, mentalt helbred, had, venskab m.m.
Tema
Læs grafiske romaner og tegneserier i dansk - til udskolingen
7.-10. klasse
Disse grafiske romaner og tegneserier er udvalgt med henblik på at løfte læselysten for læseslatne teenagere, og så er det en del af projektet "Alle ord tæller". Grafiske romaner og vilde tegneserier kan noget helt særligt med flere fortællekanaler: billeder, tekst, talebobler(lyd), montage og komposition. Billedernes samspil med tekst og det fælles æstetiske udtryk formidler store temaer og følelser på en måde, der igangsætter fortolkningsmuligheder for alle elever. Med farver, former, streg og format kan man "sige noget" om det vilde: 2. verdenskrig (Drengene fra Sankt Petri) det der er svært: angst og forelskelse (Porcelænspigen), det usigelige-søskendejalousi (Skæbnemageren).Mange af romanerne har CFU-vejledninger med ideer til din undervisning. Eleverne bliver undervejs i læsningen udfordret med flere fortolkningslag på en gang, og de bliver glædeligt overraskede over, hvad det betyder for dem som læsere.
I kan læse bøgerne i læseklubber, makkerpar eller som fælleslæsning på klassen. Flere af emnerne tiltaler især drengene. Nogle af de emner, der bliver berørt i disse grafiske romaner er: 2. verdenskrig, død, kærlighed, mentalt helbred, had, venskab m.m.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Læsning
-
Pædagogisk note
Mirjam Hoel Nielsen
Faustnummer
CFUTEMA1143616