Tilbage
Viden om
Tallenes historie
DR2
Om hvordan tallene opstod, deres historie og forskellige kulturers opfattelse og brug af talsystemer. Da grækerne indførte tallinien og inderen Brahmagupta opfandt nullet og de negative tal, blev det grundlaget for nutidens talsystem. Derudover om rationale og reelle tal, nullets betydning og matematiske paradokser.
Tallenes historie
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Om hvordan tallene opstod, deres historie og forskellige kulturers opfattelse og brug af talsystemer. Da grækerne indførte tallinien og inderen Brahmagupta opfandt nullet og de negative tal, blev det grundlaget for nutidens talsystem. Derudover om rationale og reelle tal, nullets betydning og matematiske paradokser.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetFilmen kan bruges i forbindelse med teoretisk talarbejde. Tal og algebra samt forståelse for talenes historie er centralt. Forskellige historiske talsystemer og regnemetoder præsenteres.
Talenes historie
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:16
00:00:16
Hvorfor har vi tal
I dette kapitel beskrives kort, hvad talene blev brugt til i gamle dage og hvorfor tal en en nødvendighed.
I dette kapitel beskrives kort, hvad talene blev brugt til i gamle dage og hvorfor tal en en nødvendighed.
02
00:05:17
00:05:17
Forskellige talsystemer
I dette kapitel får man et indblik i forskellige talsystemer og tællestrategier fra fortiden. Talsystemerne nævnes uden større forklaring, man får en overordnet forståelse for, forskellen mellem additive talsystemer og positionssystemer.
I dette kapitel får man et indblik i forskellige talsystemer og tællestrategier fra fortiden. Talsystemerne nævnes uden større forklaring, man får en overordnet forståelse for, forskellen mellem additive talsystemer og positionssystemer.
03
00:10:31
00:10:31
Naturlige, rationale og irrationale tal
I kapitlet forklares grækernes mål om at alt skal kunne beskrives med tal, heri kommer man frem til brøkbegrebet. I slutningen af kapitlet kommer man frem til at v(2) ikke kan beskrives og dermed er de irrationale tal skabt.
I kapitlet forklares grækernes mål om at alt skal kunne beskrives med tal, heri kommer man frem til brøkbegrebet. I slutningen af kapitlet kommer man frem til at v(2) ikke kan beskrives og dermed er de irrationale tal skabt.
04
00:14:55
00:14:55
0 tallets vigtighed
I dette kapitel introduceres 0 som en pladsholder i positionssystemet. Europæerne ignorerede 0 tallets eksistens, men brugte regnebænke i stedet for. Senere vises 0-tallets betydning for skolebørn fra forskellige kultuer.
I dette kapitel introduceres 0 som en pladsholder i positionssystemet. Europæerne ignorerede 0 tallets eksistens, men brugte regnebænke i stedet for. Senere vises 0-tallets betydning for skolebørn fra forskellige kultuer.
05
00:23:57
00:23:57
Reele tal
Kapitlet aflsutter udsendelsen med, at nævne de negative tal som en del af talmængden. Efterfulgt forklares, at hullerne i talrækken må være fyldt op med tal, så man skelner mellem de tælbare tal (Rationale tal) og kontinuum (reelle tal), som man ikke ville kunne tælle. Sluttelig stopper udensenlsen med spørgsmålet, om der er noget imellem de tælbare tal og kontinuum.
Kapitlet aflsutter udsendelsen med, at nævne de negative tal som en del af talmængden. Efterfulgt forklares, at hullerne i talrækken må være fyldt op med tal, så man skelner mellem de tælbare tal (Rationale tal) og kontinuum (reelle tal), som man ikke ville kunne tælle. Sluttelig stopper udensenlsen med spørgsmålet, om der er noget imellem de tælbare tal og kontinuum.
-
Matematik
-
Matematiske kompetencer
-
Tal og algebra
-
Bidragsyder
Anja Philip
Anne Schoen
Jan Haugaard
Anne Schoen
Jan Haugaard
Pædagogisk note
Markus Hausen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2002
Faustnummer
TV0000002258
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
26. feb. 2002 kl. 20.30