Tilbage
Jeg har tourettes - og hva' så!
DR2
Børn, der lider af Tourettes syndrom, er i en tilstand, der betyder, at de har underlige ansigtstics, ufrivillige bevægelser eller udstøder underlige lyde. Her fortæller tolv amerikanske børn mellem 6 og 13 år om deres sygdom. Alle børnene er ofte udsat for drillerier og har svært ved at blive accepteret af andre børn. De kæmper derfor alle for at klare sig, navnlig ved at finde en fritidsinteresse, som de er særligt gode til, for derigennem at opnå accept.
3.-10. klasse
DR2
Børn, der lider af Tourettes syndrom, er i en tilstand, der betyder, at de har underlige ansigtstics, ufrivillige bevægelser eller udstøder underlige lyde. Her fortæller tolv amerikanske børn mellem 6 og 13 år om deres sygdom. Alle børnene er ofte udsat for drillerier og har svært ved at blive accepteret af andre børn. De kæmper derfor alle for at klare sig, navnlig ved at finde en fritidsinteresse, som de er særligt gode til, for derigennem at opnå accept.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTil denne tv-udsendelse er der udarbejdet en kapitelmærkning, der bygger på et samspil med Daniel Zimakoffs roman "Kviksand". Romanen henvender sig til 6.-8. klasse, og en af bogens hovedkarakterer lider af Tourettes. Kapitelmærkningens nedslag i tv-udsendelsen,
"Jeg har tourettes og hva' så?", har derfor til formål at visualisere ansigtstics og ufrivillige bevægelser for romanlæserne og få dem til at reflektere over hvilke sociale konsekvenser, sygdommen kan have for de ramte.
"Kviksand"
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:09:39
00:09:39
Typer af tics (SLUT: 11:12)
I klippet fortæller en række børn om de forskellige typer af tics, de er plagede af. Hvilke tics lider Ariel af i "Kviksand"?
I klippet fortæller en række børn om de forskellige typer af tics, de er plagede af. Hvilke tics lider Ariel af i "Kviksand"?
02
00:12:09
00:12:09
Omverdenens reaktioner (SLUT: 15:23)
I kapitlet fortæller børnene om nogle af de reaktioner, de har mødt blandt lærere og vikarer på deres sygdom. Forestil jer, at Ariel skulle starte i jeres klasse. Hvilken måde ville være den bedste at tage imod hende på, tænker I?
I kapitlet fortæller børnene om nogle af de reaktioner, de har mødt blandt lærere og vikarer på deres sygdom. Forestil jer, at Ariel skulle starte i jeres klasse. Hvilken måde ville være den bedste at tage imod hende på, tænker I?
03
00:18:27
00:18:27
Afslapning (SLUT 20:38)
I klippet møder vi en dreng, der oplever, hvordan musik og naturen kan få ham til at slappe af og mildne hans Tourettes-symptomer. Hvilke verdener forsvinder Ariel ind i for at opnå det samme?
I klippet møder vi en dreng, der oplever, hvordan musik og naturen kan få ham til at slappe af og mildne hans Tourettes-symptomer. Hvilke verdener forsvinder Ariel ind i for at opnå det samme?
04
00:23:32
00:23:32
At håndtere Tourettes (SLUT: 24:30)
Lyt til, hvordan børnene i klippet forsøger at håndtere deres sygdom. Hvordan håndterer Ariel at have Tourettes? Prøv at give konkrete eksempler fra romanen.
Lyt til, hvordan børnene i klippet forsøger at håndtere deres sygdom. Hvordan håndterer Ariel at have Tourettes? Prøv at give konkrete eksempler fra romanen.
Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2008
Faustnummer
TV0000012211
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
9. dec. 2008 kl. 21.50