Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Hjernestorm ( 5 )
TVOptagelse
Hjernestorm ( 5 )
ydre påvirkninger
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Henrik Fexeus er ekspert i ubevidst kommunikation og undersøger i denne programserie skjulte sider af vores psyke og kognitive evner. Denne gang drejer det sig om miljøets ubevidste påvirkning på os. Først lykkes det Fexeus at få kunder i et supermarked til at betale overpris for varerne ved at markedsføre dem som tilbud, for i supermarkedets trygge atmosfære handler vi per automatik uden at tænke klart. Vi har også ubevidste reaktionsmåder i forhold til farver, og en farvepsykolog sætter Fexeus til at opleve rene farver i en isolationstank, hvilket giver Fexeus nogle psykedeliske oplevelser. Farver indgår også i et eksperiment, hvor to forsøgsgrupper skal vurdere en ny tv-programvært. Mens de venter på ham, sidder den ene gruppe i et beskidt venteværelse med grå farver, billige møbler, bare vægge, lunken kaffe i plastickrus og overmoden frugt. Den anden gruppe sidder derimod i et smukt venteværelse med alle fornødenheder. De to grupper møder programværten samtidig, men de bedømmer ham helt forskelligt på grund af de forventninger venteværelset har givet dem. Vort moderne miljø er et overbud af stressende signaler, så i et sidste indslag prøver en hurtigtsnakkende radiovært med succes at være tavs i tre dage i et retreat.


"Hjernestorm ( 5 )" er en del af

Serie
Hjernestorm

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Henrik Fexeus
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013317
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
2. aug. 2009 kl. 19.30