Tilbage
Hjernestorm ( 6 )
DR2
Henrik Fexeus er ekspert i ubevidst kommunikation og undersøger i denne programserie skjulte sider af vores psyke og kognitive evner. Denne gang handler det om hjernens evne til at modtage og samle mængder af indtryk, og dens utrolige evne til at fravælge ligeså mange. I et eksperiment skal nogle seere tælle pasninger mellem et hold basketballspillere på en tv-optagelse. Alle koncentrerer sig blindt og opdager ikke, at der midt i optagelsen går en vinkende gorilla tværs gennem billedet! Denne "inattentional blindness" skyldes, at vores korttidshukommelse kun kan rumme 5-9 forskellige ting (fx pasninger) på én gang. Reklamepsykologer udnytter, at vi registrerer noget uden at blive bevidste om det. Fx gør en reklames blide og harmoniske underlægningsmusik os veltilpas, uden at vi registrerer musikken som årsag. Reklamens budskab går på den måde uden om vore kritiske filtre direkte ind i "købelystcentret" i højre hjernehalvdel. I et andet eksperiment bruger Fexeus "priming" til at påvirke nogle personer til at vælge en ting, hans (krops)sprog på forhånd har lagt op til. Også "priming" bruges af reklamepsykologer, mens brugen af ganske korte glimt af en vare lagt ind i en film, såkaldt "subliminal" påvirkning, mest er en god historie.
det du ikke ser
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Henrik Fexeus er ekspert i ubevidst kommunikation og undersøger i denne programserie skjulte sider af vores psyke og kognitive evner. Denne gang handler det om hjernens evne til at modtage og samle mængder af indtryk, og dens utrolige evne til at fravælge ligeså mange. I et eksperiment skal nogle seere tælle pasninger mellem et hold basketballspillere på en tv-optagelse. Alle koncentrerer sig blindt og opdager ikke, at der midt i optagelsen går en vinkende gorilla tværs gennem billedet! Denne "inattentional blindness" skyldes, at vores korttidshukommelse kun kan rumme 5-9 forskellige ting (fx pasninger) på én gang. Reklamepsykologer udnytter, at vi registrerer noget uden at blive bevidste om det. Fx gør en reklames blide og harmoniske underlægningsmusik os veltilpas, uden at vi registrerer musikken som årsag. Reklamens budskab går på den måde uden om vore kritiske filtre direkte ind i "købelystcentret" i højre hjernehalvdel. I et andet eksperiment bruger Fexeus "priming" til at påvirke nogle personer til at vælge en ting, hans (krops)sprog på forhånd har lagt op til. Også "priming" bruges af reklamepsykologer, mens brugen af ganske korte glimt af en vare lagt ind i en film, såkaldt "subliminal" påvirkning, mest er en god historie.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Henrik Fexeus
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013331
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
9. aug. 2009 kl. 19.30