Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Hjernestorm ( 7 )
TVOptagelse
Hjernestorm ( 7 )
hvad styrer dine valg?
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

Henrik Fexeus er ekspert i ubevidst kommunikation og undersøger i denne programserie skjulte sider af vores psyke og kognitive evner. Denne gang testes det, hvorledes emballagen påvirker vores ubevidste valg. Fexeus skænker to slags sodavand op for en række tilfældige personer, og kun emballagen og Fexeus' præsentation er forskellig. 90% af personerne synes alligevel, at den med cirkler på etiketten smager væsentligt bedre end den med trekanter på etiketten. En ekspert anfører Coca-Cola Light og Zero som et andet eksempel: Smagen er ens, men den lyse Light er til kvinder, og den mørke Zero er til mænd - og smagsoplevelsen er forskellig! Blindtestning bekræfter det på omvendt facon, for selv eksperter tager fejl, når de skal gætte fx hvilken øl, de er ved at smage på. Duft, smag, farver, luksusindpakning, discountindpakning, varer med en fortælling osv. påvirker os mere, end vi bryder os om at indrømme. Hos bilforhandleren sprayes de nye biler med friske dufte, der gør kunden købeglad. Omvendt bruger politiet ildelugtende sprays til fredelig kontrol af store menneskemængder. I et supermarkedseksperiment vælger en række personer næsten præcis de samme specialemballerede varer, og Fexeus har forudset hvilke!


"Hjernestorm ( 7 )" er en del af

Serie
Hjernestorm

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Bidragsyder
Henrik Fexeus
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2009
Faustnummer
TV0000013359
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
16. aug. 2009 kl. 19.30