Tilbage
2020 ( 2 )
DR1
Flyvning på biobrændstof. Anders Nord ser kritisk på flyvemaskiner, for de udleder enorme mængder CO². Vi flyver mere og mere, og i 2020 forventes fx alene kineserne at ville foretage 100 millioner årlige flyvninger. Flyfabrikanter som Airbus gør meget for at reducere passagerflyenes vægt, brændstofforbrug etc., og den nye aerodynamiske Airbus 380 kan fx transportere 850 passagerer med et brændstofforbrug, der er næsten det halve for hver passager i forhold til "almindelige" passagerfly. Der forskes også i Sverige i at anvende biomasse til fremstilling af miljøvenligt brændstof ved at lave alkohol (ethanol) af affaldstræ og bruge den frisatte kuldioxid sammen med alkohol og brint i en kemisk forbindelse til at danne kulbrinte. Disse kulbrinter omdannes så i en hemmelig proces til miljøvenligt brændstof. Alligevel mener miljøforkæmpere som Andreas Malm, at flytrafik er så belastende, at den vil blive afløst af højhastighedstog, og at flyvning i fremtiden vil blive opfattet som en ekstrem luksus. Han mener ikke, at biomassebrændstof er en holdbar løsning, for den vil skulle dyrkes i så enorme mængder og kræve så meget plads, at det vil påvirke verdensmarkedprisen på fødevarer, hvilket navnlig vil gå ud over de fattigste. Dyrker man fx majs til fødevareforbrug, vil selve majskolben godt nok kunne gøre nytte ved at blive brugt til biomassebrændstof, men Andreas Malm tror slet ikke på, at der vil være nok til at dække det stadig stigende behov. I stedet bør vi mentalt sadle om og rejse langt mindre med fly.
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
Flyvning på biobrændstof. Anders Nord ser kritisk på flyvemaskiner, for de udleder enorme mængder CO². Vi flyver mere og mere, og i 2020 forventes fx alene kineserne at ville foretage 100 millioner årlige flyvninger. Flyfabrikanter som Airbus gør meget for at reducere passagerflyenes vægt, brændstofforbrug etc., og den nye aerodynamiske Airbus 380 kan fx transportere 850 passagerer med et brændstofforbrug, der er næsten det halve for hver passager i forhold til "almindelige" passagerfly. Der forskes også i Sverige i at anvende biomasse til fremstilling af miljøvenligt brændstof ved at lave alkohol (ethanol) af affaldstræ og bruge den frisatte kuldioxid sammen med alkohol og brint i en kemisk forbindelse til at danne kulbrinte. Disse kulbrinter omdannes så i en hemmelig proces til miljøvenligt brændstof. Alligevel mener miljøforkæmpere som Andreas Malm, at flytrafik er så belastende, at den vil blive afløst af højhastighedstog, og at flyvning i fremtiden vil blive opfattet som en ekstrem luksus. Han mener ikke, at biomassebrændstof er en holdbar løsning, for den vil skulle dyrkes i så enorme mængder og kræve så meget plads, at det vil påvirke verdensmarkedprisen på fødevarer, hvilket navnlig vil gå ud over de fattigste. Dyrker man fx majs til fødevareforbrug, vil selve majskolben godt nok kunne gøre nytte ved at blive brugt til biomassebrændstof, men Andreas Malm tror slet ikke på, at der vil være nok til at dække det stadig stigende behov. I stedet bør vi mentalt sadle om og rejse langt mindre med fly.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Geografi
-
Fællesfaglige fokusområder
-
Jordkloden og dens klima
-
-
Natur/teknologi
-
Natur og miljø
-
Stof og energi
-
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
TV0000014920
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Engelsk, Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
29. mar. 2010 kl. 00.30