Tilbage
Danmark ser grønt
Grøn transport
DR2
Udsendelsen tester den første serieproducerede el-bil, en Peugeot, som er dyr at anskaffe på grund af sine kostbare lithiumbatterier, men til gengæld er billig i drift, registrerings- og miljøafgifter. En del af Danmarks 2,5 millioner bilejere afviser tanken om en el-bil, fordi de indtil videre kun kan køre 130 kilometer efter en natlig opladning i stikkontakten, men faktisk er over 90% af vores kørsel over korte afstande. Målgruppen for el-biler vil i første omgang være el- og tekniknørder, hippe miljøfreaks og snusfornuftige kvinder, mener en antropolog. Der er i løbet af de næste 10-20 år alternativer til elbiler i form af hybridbiler, brintbiler, gasbiler, men kun hvis statens afgifter sættes ned. Et andet alternativ er forbedret offentlig transport som letbaner og måske højhastighedstog, hvis politikerne bliver lune på ideen. Biobrændstof er endnu en vej til mere grøn transport i Danmark, og der bliver allerede i 2013 produceret bioethanol af foderhvede i Danmark, for en ny lov bestemmer, at der skal være 5% bioethanol i benzin solgt i Danmark. På længere sigt skal der måske ikke satses på at bruge Danmarks begrænsede biobrændstoffer til biltransport, men fx naturgas kunne være et alternativ. Eksperter bedømmer, at måske helt op til 25% af den danske bilpark om 20 år vil køre på en eller anden form for alternativ og grøn energi.
Grøn transport
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Udsendelsen tester den første serieproducerede el-bil, en Peugeot, som er dyr at anskaffe på grund af sine kostbare lithiumbatterier, men til gengæld er billig i drift, registrerings- og miljøafgifter. En del af Danmarks 2,5 millioner bilejere afviser tanken om en el-bil, fordi de indtil videre kun kan køre 130 kilometer efter en natlig opladning i stikkontakten, men faktisk er over 90% af vores kørsel over korte afstande. Målgruppen for el-biler vil i første omgang være el- og tekniknørder, hippe miljøfreaks og snusfornuftige kvinder, mener en antropolog. Der er i løbet af de næste 10-20 år alternativer til elbiler i form af hybridbiler, brintbiler, gasbiler, men kun hvis statens afgifter sættes ned. Et andet alternativ er forbedret offentlig transport som letbaner og måske højhastighedstog, hvis politikerne bliver lune på ideen. Biobrændstof er endnu en vej til mere grøn transport i Danmark, og der bliver allerede i 2013 produceret bioethanol af foderhvede i Danmark, for en ny lov bestemmer, at der skal være 5% bioethanol i benzin solgt i Danmark. På længere sigt skal der måske ikke satses på at bruge Danmarks begrænsede biobrændstoffer til biltransport, men fx naturgas kunne være et alternativ. Eksperter bedømmer, at måske helt op til 25% af den danske bilpark om 20 år vil køre på en eller anden form for alternativ og grøn energi.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Murad Ahmed
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2010
Faustnummer
TV0000015967
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
14. aug. 2010 kl. 18.30