Tilbage
Black Business ( 3 )
DR2
38-årige Thor kommer fra en lønmodtagerfamilie i Danmark, men vælger alligevel at starte sin egen is-virksomhed, der bliver til Paradis Is med over 30 butikker i Danmark. Social ansvarlighed er en del af firmaets koncept, så Thor starter det første kommercielle stor-mejeri i Mozambique. Han skaber mejeriet sammen med den lokale partner, Brendon, som har en stor farm og en osteproduktion lidt uden for byen Chamoio, midt i Mozambiques bedste landbrugsdistrikt. Forbilledet er den danske andelsbevægelse, og mejeriet køber gravide køer, hvis kalv så foræres til lokale småbønder. Når kalven er blevet til en ko og befrugtes, så den selv får en kalv, giver småbonden denne kalv videre til en anden småbonde osv. Mange bønder dør af AIDS, og de har ingen uddannelse eller tradition for at have køer, så det har krævet et stort arbejde at uddanne småbønderne og fx skabe en følelse af ejerskab og en bevidsthed om, at køer skal plejes og fodres dagligt og mælken være ren. Som en del af lønnen får medarbejderne udleveret en cykel fra den danske producent Baisikeli, så de selv kan være med til at distribuere mælkeprodukterne videre ud på landet. Der laves markedsundersøgelser med henblik på kvalitet, smag, emballagedesign osv., for der er allerede konkurrenter på det mozambikanske marked. Det er udenlandske firmaer, som tager op til 13 kroner for en liter mælk, som koster 2 kroner at producere. Billigst er portugisisk mælk, der kun koster 8 kroner, fordi firmaet bag får EU-støtte, men Thor er alligevel parat til at tage kampen op om det lovende afrikanske marked.
mælkemanden
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
38-årige Thor kommer fra en lønmodtagerfamilie i Danmark, men vælger alligevel at starte sin egen is-virksomhed, der bliver til Paradis Is med over 30 butikker i Danmark. Social ansvarlighed er en del af firmaets koncept, så Thor starter det første kommercielle stor-mejeri i Mozambique. Han skaber mejeriet sammen med den lokale partner, Brendon, som har en stor farm og en osteproduktion lidt uden for byen Chamoio, midt i Mozambiques bedste landbrugsdistrikt. Forbilledet er den danske andelsbevægelse, og mejeriet køber gravide køer, hvis kalv så foræres til lokale småbønder. Når kalven er blevet til en ko og befrugtes, så den selv får en kalv, giver småbonden denne kalv videre til en anden småbonde osv. Mange bønder dør af AIDS, og de har ingen uddannelse eller tradition for at have køer, så det har krævet et stort arbejde at uddanne småbønderne og fx skabe en følelse af ejerskab og en bevidsthed om, at køer skal plejes og fodres dagligt og mælken være ren. Som en del af lønnen får medarbejderne udleveret en cykel fra den danske producent Baisikeli, så de selv kan være med til at distribuere mælkeprodukterne videre ud på landet. Der laves markedsundersøgelser med henblik på kvalitet, smag, emballagedesign osv., for der er allerede konkurrenter på det mozambikanske marked. Det er udenlandske firmaer, som tager op til 13 kroner for en liter mælk, som koster 2 kroner at producere. Billigst er portugisisk mælk, der kun koster 8 kroner, fordi firmaet bag får EU-støtte, men Thor er alligevel parat til at tage kampen op om det lovende afrikanske marked.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Samfundsfag
-
Økonomi
-
Bidragsyder
Katja Hemming Hansen
Per Dohm
Per Dohm
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000017458
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
26. jan. 2011 kl. 23.00