Tilbage
Fotografiets mestre (1)
Fasthold skyggerne
DRKultur
Camera obscura, der var en mørk kasse, hvor lyset trængte ind gennem et lille hul, og dannede et omvendt og spejlvendt billede på den modstående væg, havde som teknik været kendt i mere end 2.500 år, men først i 1800-tallet begyndte mange at eksperimentere med at 'fastholde skyggerne'. Den engelske botaniker og fysiker Henry Talbot var i 1834 den første, der lykkedes med at vende et negativ til et positivbillede på papir, men han fik skarp konkurrence fra franskmanden Louis Daguerre, der i 1939 fastholdt et klart billede på en plade, daguerreotypi. Det var dog amerikaneren George Eastman, der i 1878 gjorde det muligt for almindelige mennesker at begynde at fotografere.
Fasthold skyggerne
DRKultur
Camera obscura, der var en mørk kasse, hvor lyset trængte ind gennem et lille hul, og dannede et omvendt og spejlvendt billede på den modstående væg, havde som teknik været kendt i mere end 2.500 år, men først i 1800-tallet begyndte mange at eksperimentere med at 'fastholde skyggerne'. Den engelske botaniker og fysiker Henry Talbot var i 1834 den første, der lykkedes med at vende et negativ til et positivbillede på papir, men han fik skarp konkurrence fra franskmanden Louis Daguerre, der i 1939 fastholdt et klart billede på en plade, daguerreotypi. Det var dog amerikaneren George Eastman, der i 1878 gjorde det muligt for almindelige mennesker at begynde at fotografere.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelsen henvender sig til elever fra folkeskolens ældste klasser og opefter. Til udsendelsen er der udarbejdet et kapitelsæt med forslag til at arbejde med fotografi som udtryksform i forbindelse med billedkunst som valgfag. Kapitelsættet har forskellige nedslagspunkter i udsendelsen, hvor der både arbejdes med spørgsmål og øvelser. Under øvelserne arbejder eleverne selv med at tage billeder på forskellige måder.
Fasthold Skyggerne (Fotografiets Mestre)
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:57
00:00:57
Meudon af André Kertesz (Analyse af fotografi)
Find billedet Meudon på nettet, og lav så en analyse af billedet. https://www.moma.org/collection/works/57425 Brug evt. denne model: 1. Beskriv fotografiets motiv. 2. Hvad er fotografiets titel 3. Hvornår er fotografiet taget, af hvem, hvor? 4. Hvilken type billede er det? Pressefoto, portrætfoto, et nyhedsfoto, et reportagefoto eller et hverdagsfoto? 5. Hvordan er fotografiets komposition? 6. Hvordan er farver og lys i fotografiet? 7. Hvad handler fotografiets motiv om? 8. Fortolkning - Hvad er billedets hensigt og budskab?
Find billedet Meudon på nettet, og lav så en analyse af billedet. https://www.moma.org/collection/works/57425 Brug evt. denne model: 1. Beskriv fotografiets motiv. 2. Hvad er fotografiets titel 3. Hvornår er fotografiet taget, af hvem, hvor? 4. Hvilken type billede er det? Pressefoto, portrætfoto, et nyhedsfoto, et reportagefoto eller et hverdagsfoto? 5. Hvordan er fotografiets komposition? 6. Hvordan er farver og lys i fotografiet? 7. Hvad handler fotografiets motiv om? 8. Fortolkning - Hvad er billedets hensigt og budskab?
02
00:02:57
00:02:57
Camera obscura (spørgsmål)
Hvad er kamera obscura, og hvordan hænger det sammen med opdagelsen af fotografiet? Hvorfor tror I, at camera obscura fascinerer folk?
Hvad er kamera obscura, og hvordan hænger det sammen med opdagelsen af fotografiet? Hvorfor tror I, at camera obscura fascinerer folk?
03
00:06:55
00:06:55
Fotografiets opfindelse (spørgsmål)
Hvad kan fotografiet, som er vanskeligere med maleriet? Hvad er forskellen på daguerreotypi og det egentlige fotografi (negativ - postiv - proces)? Hvorfor fik daguerreotypi ikke så stor succes?
Hvad kan fotografiet, som er vanskeligere med maleriet? Hvad er forskellen på daguerreotypi og det egentlige fotografi (negativ - postiv - proces)? Hvorfor fik daguerreotypi ikke så stor succes?
04
00:18:41
00:18:41
Look at This! (øvelse)
Når man tager et fotografi, kan det virke som om man med kameraet bare registrerer virkeligheden omkring en. Men når fotoet tages, bliver der naturlige fravalg og tilvalg i hvad man vælger der skal med på billedet og hvad der er "uden for rammen". Øvelse: Gå på opdagelse og tag billeder fra jeres skole. Overvej, hvad der skal med I billederne, og hvad I vælger ikke skal med. Tilbage i klassen viser I udvalgte billeder for hinanden. Begrund jeres valg af motiver. Lad i første omgang være med at beskære jeres billeder. Indfang jeres idé, da I tog billedet. Efterfølgende kan I lave versioner af billederne, hvor I redigerer dem (beskærer, retter kontraster, lys og skygge mv.)
Når man tager et fotografi, kan det virke som om man med kameraet bare registrerer virkeligheden omkring en. Men når fotoet tages, bliver der naturlige fravalg og tilvalg i hvad man vælger der skal med på billedet og hvad der er "uden for rammen". Øvelse: Gå på opdagelse og tag billeder fra jeres skole. Overvej, hvad der skal med I billederne, og hvad I vælger ikke skal med. Tilbage i klassen viser I udvalgte billeder for hinanden. Begrund jeres valg af motiver. Lad i første omgang være med at beskære jeres billeder. Indfang jeres idé, da I tog billedet. Efterfølgende kan I lave versioner af billederne, hvor I redigerer dem (beskærer, retter kontraster, lys og skygge mv.)
05
00:29:50
00:29:50
Try to have a naturel expression - om portrætfotografiet (øvelse og spørgsmål)
Hvem var Nadar? Hvad var det han var særlig god til i sine billeder? Øvelse: Gå sammen to og to. Tag portrætbilleder af hinanden. Overvej kompositionen og hvordan I bedst muligt fanger hinandens personlighed i billederne. Bruger I rekvisitter, er det baggrunden som siger noget om personen?
Hvem var Nadar? Hvad var det han var særlig god til i sine billeder? Øvelse: Gå sammen to og to. Tag portrætbilleder af hinanden. Overvej kompositionen og hvordan I bedst muligt fanger hinandens personlighed i billederne. Bruger I rekvisitter, er det baggrunden som siger noget om personen?
06
00:39:19
00:39:19
Kodak revolutionen - den folkelige revolution (spørgsmål)
Hvordan ændrer Kodak fotografiet? Hvad er det nye? Hvorfor bliver det pludselig hvermandseje? Hvordan ændrede det folks adfærd foran kameraet?
Hvordan ændrer Kodak fotografiet? Hvad er det nye? Hvorfor bliver det pludselig hvermandseje? Hvordan ændrede det folks adfærd foran kameraet?
07
00:49:45
00:49:45
Latique – det moderne fotografis ophav (øvelse)
Tag billeder, hvor I leger og eksperimenterer med fotografiet ligesom Latique. Det kan være ved at lade folk hoppe, løbe, springe i billedet, så de ser svævende ud. I kan tage billeder af jer selv, hvor I reflekteres i glas, vand, en rude. Eller I kan lege med illusioner, hvor I enten virker usandsynlig store eller små eller noget andet. Kun fantasien sætter grænser.
Tag billeder, hvor I leger og eksperimenterer med fotografiet ligesom Latique. Det kan være ved at lade folk hoppe, løbe, springe i billedet, så de ser svævende ud. I kan tage billeder af jer selv, hvor I reflekteres i glas, vand, en rude. Eller I kan lege med illusioner, hvor I enten virker usandsynlig store eller små eller noget andet. Kun fantasien sætter grænser.
-
Billedkunst
-
Billedanalyse
-
Billedfremstilling
-
Kunstperioder
-
Bidragsyder
Tim Kirby
Pædagogisk note
Helle Damgaard Melin
Udgiver
DRKultur
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000017935
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 59 min
Sprog
Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
59 min..
TV-dato
10. mar. 2011 kl. 21.00