Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet En plads i himlen
TVOptagelse
Verdenshistorien (2)
En plads i himlen
2.-6. klasse

DR1

Tegnedrengene fortæller og tegner verdenshistorien i to afsnit. Andet afsnit starter med Kristi fødsel, og hans budskab fortolkes her som et løfte om, at de fattige og næstekærlige på Dommens Dag vil blive belønnet i himlen, mens de rige og egenkærlige vil ende i helvede. Romerne forfølger i begyndelsen de kristne, der ikke vil anerkende kejserne som guder, men kejser Konstantin bliver selv døbt og gør den kristne, katolske kirke magtfuld. Den må dog snart kæmpe med en ny rival: islamisterne, der kæmper sig vej helt til Europa, fordi de begejstrede ved, at de vil ende i himlen, hvis de dør i kamp mod de vantro. Paven vil erobre kristendommens hellige land tilbage, og så starter korstogene, der bliver en stor succes: en masse kristne og muslimer bliver sendt til himmels. En ny fjende truer: Mongolerne, der både introducerer kanonen og byldepesten i Europa. Alle frygter Dommedag og er parate til at købe sig en plads i himlen ved hjælp af den katolske paves afladsbreve. Det forarger munken Martin Luther, at rigdom sættes over inderlig kristen tro, og snart kæmper protestanter og katolikker til døden om den rette kristne tro i hele Europa. Opdagelsesrejserne og udnyttelsen af kolonierne gør Europas konger rige igen efter religionskrigenes ødelæggelser, men snart gør kolonierne oprør med USA i spidsen. Her er der demokrati, men ikke for de sorte slaver. Maskinens indtog skaber grobund for kapitalisme og frihed - navnlig til at udnytte andre, og det gør nogle få rige mænd. Det 20. århundrede og dets verdenskrige bliver en teknologisk, men ikke medmenneskelig triumf.


"En plads i himlen" er en del af

Serie
Verdenshistorien

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Eleverne arbejder med tegnefilmene "Verdenshistorien" i 2 dele. Disse bruges som fundament for, at eleverne selv udarbejder en tegneserie. Herefter skal eleverne bruge den tilegnede viden til at undersøge udviklingen inden for tre overordnede temaer: Mad, opfindelser og magt. Læs mere i undervisningsforløbet fra Historie Lab (se link).
Det er også muligt at se enkelte klip af Verdenshistorien alt efter hvilken periode, som der arbejdes med. Her er det relevant at benytte kapitelmærkningen fra CFU. Der er særligt fokus på kronologi og sammenhæng, men også historiebrug (historisk bevidsthed og konstruktion af historiske fortællinger).

Verdenshistorien 2

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:06
Kapitelbillede
Jesu Kristi fødsel

02
00:04:58
Kapitelbillede
Romerne og Konstantin den Store

03
00:06:19
Kapitelbillede
Islams udbredelse

04
00:07:36
Kapitelbillede
Middelalderen
Korstogene, mongolerne, byldepest

05
00:11:46
Kapitelbillede
Reformationen
Afladsbreve, Martin Luther, trykkekunsten, religionskrig

06
00:14:26
Kapitelbillede
Opdagelsesrejsende
Kolonier og Enevælde

07
00:17:13
Kapitelbillede
USA
uafhængighed, demokrati og slaveri

08
00:18:06
Kapitelbillede
Industrialiseringen
Dampmaskinen og Demokrati

09
00:19:25
Kapitelbillede
Første og Anden Verdenskrig
Kejser Wilhelm, Hitler og Atombomben

10
00:21:51
Kapitelbillede
Nyere tid
Tv, manden på månen, ... Måske kan I selv fortsætte historien?

Instruktør
Anders Sørensen
Manuskript­forfatter
Per Tønnes Nielsen
Pædagogisk note
Karina Bruun Houg
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000018932
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 26 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
26 min..
TV-dato
3. aug. 2011 kl. 09.35