Tilbage
Forskning på kanten (2)
FN
DR2
Er mennesket mere styret af biologi end af opvækst, miljø og kultur? Videnskabsjournalist Lone Frank samtaler denne gang med lektor i historie, Poul Duedahl, Aalborg Universitet om emnet FN. Duedahl mener, at FN's menneskesyn er en social konstruktion, "UNESCO-mennesket". På baggrund af 2. Verdenskrigs uhyrligheder ønsker ledende politiske kræfter at tømme racebegrebet for dets biologiske indhold til fordel for en idé om et fællesmenneskeligt mentalt grundlag, som næsten udelukkende adskiller sig i forskellige nationer på baggrund af miljø, opvækst, individualitet osv. Antropologien er et mønstereksempel på denne holdningsændring, for før 2. Verdenskrig er man meget fikseret på at studere forskellige racers skeletter, kranier, hjernestørrelse osv. for at "forklare" nogle racers "underlegenhed", hvilket kan bruges til at legitimere Vestens kolonipolitik. Man ser også på genetiske defekter inden for den enkelte race, og emner som racehygiejne, eugenik etc. kommer til at spille en rolle i forhold til behandlingen af bl.a. mentalt handicappede. FN sætter efter 1945 og Holocaust biologen Julian Huxley til at definere et nyt, ikke-biologisk menneskesyn, som kan sikre fremtidig fred og gensidig respekt mellem verdens folk. Men er biologiske racer "en social myte"? Det vækker heftig diskussion i forskningsmiljøerne, og der bliver lagt politisk pres på tvivlerne. Gennem uddannelsesinstitutionerne i de enkelte lande bredes det nye menneskesyn ud til befolkningerne, og det kommer til at præge lovgivningen. Først nu tør videnskaben igen så småt give sig i kast med racebegrebet.
FN
10. klasse
Ungdomsuddannelser
DR2
Er mennesket mere styret af biologi end af opvækst, miljø og kultur? Videnskabsjournalist Lone Frank samtaler denne gang med lektor i historie, Poul Duedahl, Aalborg Universitet om emnet FN. Duedahl mener, at FN's menneskesyn er en social konstruktion, "UNESCO-mennesket". På baggrund af 2. Verdenskrigs uhyrligheder ønsker ledende politiske kræfter at tømme racebegrebet for dets biologiske indhold til fordel for en idé om et fællesmenneskeligt mentalt grundlag, som næsten udelukkende adskiller sig i forskellige nationer på baggrund af miljø, opvækst, individualitet osv. Antropologien er et mønstereksempel på denne holdningsændring, for før 2. Verdenskrig er man meget fikseret på at studere forskellige racers skeletter, kranier, hjernestørrelse osv. for at "forklare" nogle racers "underlegenhed", hvilket kan bruges til at legitimere Vestens kolonipolitik. Man ser også på genetiske defekter inden for den enkelte race, og emner som racehygiejne, eugenik etc. kommer til at spille en rolle i forhold til behandlingen af bl.a. mentalt handicappede. FN sætter efter 1945 og Holocaust biologen Julian Huxley til at definere et nyt, ikke-biologisk menneskesyn, som kan sikre fremtidig fred og gensidig respekt mellem verdens folk. Men er biologiske racer "en social myte"? Det vækker heftig diskussion i forskningsmiljøerne, og der bliver lagt politisk pres på tvivlerne. Gennem uddannelsesinstitutionerne i de enkelte lande bredes det nye menneskesyn ud til befolkningerne, og det kommer til at præge lovgivningen. Først nu tør videnskaben igen så småt give sig i kast med racebegrebet.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Biologi
-
Evolution
-
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000019658
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
13. nov. 2011 kl. 23.30