Tilbage
Fedt, fup og flæskesteg (3)
Føde, fup og fiduser
DR2
Thomas Breinholt tager sin chauffør Kurt Møller Johansen med på en både humoristisk og seriøs jagt efter at opklare Mysteriet om Fedmeepidemien. Supermarkederne manipulerer med os for at få svage sjæle til at købe mere, og en top 10 over deres tricks ser således ud (startende nedefra): Strategisk placering af "lidt lækkert" i alle dele af supermarkedet, så man fremmer impulskøb; mængderabatter (for forbrugeren konsumerer mere, når det er billigt); store størrelser (indkøbsvogne, poser osv.) så ens massive indkøb forekommer at være små; eksponering af mærkevarer på de mest iøjnefaldende steder (A-pladser); eksponering af varer i den rigtige hyldehøjde (i midten, ikke for neden); iøjnefaldende og manipulerende information (fx "fedtfri" om en fødevaretype, der aldrig er fedt i); iøjnefaldende og manipulerende procentsatser ("30% mindre sukker!" - mindre end hvad?); tom, retorisk anprisning ("sundt og lækkert!" - men på hvilken måde fortælles ikke); iøjnefaldende billeder på emballagen fx af glade forældre og børn (= køb produktet og bliv lykkelig); uklar "vejledning" om produktets sundhedsværdi i form af fødevareindustriens mærkning GDA (Guideline Daily Amount), der udregnes i meget forvirrende "portioner" (men fx en flaske cola kan godt indeholde to "portioner", uden at det gøres klart). En række forskere uddyber yderligere, på hvilke måder de 10 tricks appellerer til vores ubevidste, når vi køber ind. Det er specielt de mere godtroende og ukritiske forbrugere som fx Kurt, der bliver ofre for manipulationen, og det gør Kurt temmelig harm.
Føde, fup og fiduser
6.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Thomas Breinholt tager sin chauffør Kurt Møller Johansen med på en både humoristisk og seriøs jagt efter at opklare Mysteriet om Fedmeepidemien. Supermarkederne manipulerer med os for at få svage sjæle til at købe mere, og en top 10 over deres tricks ser således ud (startende nedefra): Strategisk placering af "lidt lækkert" i alle dele af supermarkedet, så man fremmer impulskøb; mængderabatter (for forbrugeren konsumerer mere, når det er billigt); store størrelser (indkøbsvogne, poser osv.) så ens massive indkøb forekommer at være små; eksponering af mærkevarer på de mest iøjnefaldende steder (A-pladser); eksponering af varer i den rigtige hyldehøjde (i midten, ikke for neden); iøjnefaldende og manipulerende information (fx "fedtfri" om en fødevaretype, der aldrig er fedt i); iøjnefaldende og manipulerende procentsatser ("30% mindre sukker!" - mindre end hvad?); tom, retorisk anprisning ("sundt og lækkert!" - men på hvilken måde fortælles ikke); iøjnefaldende billeder på emballagen fx af glade forældre og børn (= køb produktet og bliv lykkelig); uklar "vejledning" om produktets sundhedsværdi i form af fødevareindustriens mærkning GDA (Guideline Daily Amount), der udregnes i meget forvirrende "portioner" (men fx en flaske cola kan godt indeholde to "portioner", uden at det gøres klart). En række forskere uddyber yderligere, på hvilke måder de 10 tricks appellerer til vores ubevidste, når vi køber ind. Det er specielt de mere godtroende og ukritiske forbrugere som fx Kurt, der bliver ofre for manipulationen, og det gør Kurt temmelig harm.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Rune Vesterlund
Thomas Breinholt
Thomas Breinholt
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
TV0000019725
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 30 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
30 min..
TV-dato
20. nov. 2011 kl. 22.00