Tilbage
Jagten på det demokratiske klasseværelse (2)
Bucklands Beach Intermediate School
DR2
Hvordan kan eleverne få mere ansvar for deres egen indlæring, uden at lærerne mister kontrollen? I et samfund som New Zealands er svaret anderledes end fx i Danmark: Børnene på Bucklands Beach Intermediate School i udkanten af Auckland går i skoleuniform, står villigt på række, er velopdragne osv. På grund af opdragelsen er problemet måske: Hvordan får man elever, der er vant til at adlyde, til at turde tænke selvstændigt, tage initiativ, tage ansvar osv.? Den tidligere rektor for skolen, Ian Fox, indførte sin undervisningsmodel "Learning to learn" i 1990'erne. Et centralt element er metakognition, altså at eleverne kan reflektere over deres egen læring og tage ejerskab for den. Ud fra internalisering af nogle grundlæggende og rummeligt formulerede ordensregler, skal hver elev med personlig selvledelse tage ansvar for sin daglige skolegang med læreren som en slags coach eller holdkaptajn. I praksis vælges fx emnet "rygning", og læreren beder eleverne skrive ned først, hvilke forhåndskundskaber de har. Så skal de dele deres fælles viden og læse to artikler, der måske kan ændre deres holdninger. Timen afsluttes med en klassediskussion. Differentieret undervisning er meget brugt, når fx elever arbejder i grupper med et fælles fagligt niveau, mens læreren hjælper de svageste. Et mantra er: spørg 3 andre elever, før du eventuelt er nødt til at spørge læreren om hjælp! Konkurrencer og disciplin er også en del af dagligdagen, men kun for at skabe selvkontrol, selvledelse, lederevner, samarbejdsevner og evnen til at bidrage aktivt til et demokratisk samfund.
Bucklands Beach Intermediate School
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Hvordan kan eleverne få mere ansvar for deres egen indlæring, uden at lærerne mister kontrollen? I et samfund som New Zealands er svaret anderledes end fx i Danmark: Børnene på Bucklands Beach Intermediate School i udkanten af Auckland går i skoleuniform, står villigt på række, er velopdragne osv. På grund af opdragelsen er problemet måske: Hvordan får man elever, der er vant til at adlyde, til at turde tænke selvstændigt, tage initiativ, tage ansvar osv.? Den tidligere rektor for skolen, Ian Fox, indførte sin undervisningsmodel "Learning to learn" i 1990'erne. Et centralt element er metakognition, altså at eleverne kan reflektere over deres egen læring og tage ejerskab for den. Ud fra internalisering af nogle grundlæggende og rummeligt formulerede ordensregler, skal hver elev med personlig selvledelse tage ansvar for sin daglige skolegang med læreren som en slags coach eller holdkaptajn. I praksis vælges fx emnet "rygning", og læreren beder eleverne skrive ned først, hvilke forhåndskundskaber de har. Så skal de dele deres fælles viden og læse to artikler, der måske kan ændre deres holdninger. Timen afsluttes med en klassediskussion. Differentieret undervisning er meget brugt, når fx elever arbejder i grupper med et fælles fagligt niveau, mens læreren hjælper de svageste. Et mantra er: spørg 3 andre elever, før du eventuelt er nødt til at spørge læreren om hjælp! Konkurrencer og disciplin er også en del af dagligdagen, men kun for at skabe selvkontrol, selvledelse, lederevner, samarbejdsevner og evnen til at bidrage aktivt til et demokratisk samfund.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Maria Andersson
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000019888
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
5. jun. 2012 kl. 11.55