Tilbage
Jagten på det demokratiske klasseværelse (3)
Freinetskolen Mimer
DR2
Freinetskolen Mimer er en lille skole i Norrtälje i Sverige med knap 200 elever fra 6 til 16 år. Med inspiration fra den franske reformpædagog Celestin Freinet (1896-1966) har dr.phil Ann S. Pihlgren her udviklet en arbejdsmodel, som kaldes den sokratiske samtale. Hver anden uge deltager alle eleverne i de sokratiske samtaler. Der er fire regler for den sokratiske samtale: Man skal være parat til at flytte sine holdninger; være indstillet på at lytte; ville tænke i forhold til gruppen og endelig acceptere, at intet af det sagte i den frie samtale er "rigtigt" eller "forkert". En elev fører protokol, når hele gruppen efter samtalerne evaluerer, om man nåede frem til at opfylde et på forhånd givet gruppemål (fx: "vi skal opmuntre hinanden til at tale"), men der har også været individuelle mål før samtalerne, og bagefter skriver eleverne ned i deres dagbøger, om de blev indfriet. Alle personalegrupper på skolen fører disse sokratiske samtaler, for målet er, at hin enkelte skal kunne internalisere metoden og argumentere med sig selv, når vedkommende står over for et problem. Metoden bruges også konkret i undervisningen, når matematiklæreren fx beder eleverne forestille sig, at de skal pakke en taske til en flerdages tur i bjergene: Hvor meget kan de bære? Hvad vejer de enkelte ting? Eller eleverne forsøger at veje hinandens kropsdele for at anslå vægten af en hånd, en fod, den samlede vægt etc. I samfundsfag diskuterer man fx, hvorfor det er godt/skidt at bære skoleuniform, og dette direkte demokrati lærer børnene at føle sig trygge ved at tale og argumentere i en forsamling.
Freinetskolen Mimer
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Freinetskolen Mimer er en lille skole i Norrtälje i Sverige med knap 200 elever fra 6 til 16 år. Med inspiration fra den franske reformpædagog Celestin Freinet (1896-1966) har dr.phil Ann S. Pihlgren her udviklet en arbejdsmodel, som kaldes den sokratiske samtale. Hver anden uge deltager alle eleverne i de sokratiske samtaler. Der er fire regler for den sokratiske samtale: Man skal være parat til at flytte sine holdninger; være indstillet på at lytte; ville tænke i forhold til gruppen og endelig acceptere, at intet af det sagte i den frie samtale er "rigtigt" eller "forkert". En elev fører protokol, når hele gruppen efter samtalerne evaluerer, om man nåede frem til at opfylde et på forhånd givet gruppemål (fx: "vi skal opmuntre hinanden til at tale"), men der har også været individuelle mål før samtalerne, og bagefter skriver eleverne ned i deres dagbøger, om de blev indfriet. Alle personalegrupper på skolen fører disse sokratiske samtaler, for målet er, at hin enkelte skal kunne internalisere metoden og argumentere med sig selv, når vedkommende står over for et problem. Metoden bruges også konkret i undervisningen, når matematiklæreren fx beder eleverne forestille sig, at de skal pakke en taske til en flerdages tur i bjergene: Hvor meget kan de bære? Hvad vejer de enkelte ting? Eller eleverne forsøger at veje hinandens kropsdele for at anslå vægten af en hånd, en fod, den samlede vægt etc. I samfundsfag diskuterer man fx, hvorfor det er godt/skidt at bære skoleuniform, og dette direkte demokrati lærer børnene at føle sig trygge ved at tale og argumentere i en forsamling.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Samfundsfag
-
Politik
-
Bidragsyder
Maria Andersson
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000019889
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 28 min
Sprog
Dansk, Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
28 min..
TV-dato
6. jun. 2012 kl. 10.50