Tilbage
Velkommen til virkeligheden
Pia Kjærsgaard som folkeskolelærer
TV2
Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, er i tre dage lærer for de 22 børn i 3.a. på Holmegårdsskolen i Hvidovre. Hun vil genindføre dyder som: flid, faglighed, disciplin, faste rammer, karaktergivning og respekt for læreren. Klasselærer Louise Saggau fortæller, at 3.a er en typisk klasse med mange konflikter, for nogle børn kan ikke sidde stille, andre har indlæringsproblemer og de dygtige elever keder sig på grund af det lave faglige niveau. Saggau anvender derfor differentieret undervisning, individuelle elevplaner, koncentrationsfornyende skift af emne hvert tyvende minut og elevfrihed til at forlade klassen for at trække lidt frisk luft. Kjærsgaards første undervisningsdag ender i kaos, for systemet har vænnet børnene til "rundkreds-pædagogik". Kjærsgaard retter hjemme børnenes opgaver med rødt og karakterer. Hun starter næste dag med en morgensang ("I østen stiger solen op") og giver opgaverne individuelt tilbage. Mange elever har klaret sig dårligt, men Kjærsgaard mener, at det vil motivere dem til at gøre en større indsats næste gang. Hun vil have børnene til at sidde helt stille i 90 minutter, og dagens emne er hendes egen skoletid. Hun taler varmt, men mange elever keder sig og bliver urolige. De urolige og svage elever tager for meget tid fra undervisningen, synes Kjærsgaard og tager en samtale med en svag elevs forældre, der fortæller, at de har hjulpet ham med hans hjemmeopgave, som han græd over ikke at kunne løse. Tredje dag tager Kjærsgaard 3.a med på en historisk udflugt, men hun kan ikke styre dem, og Saggau må kalde de urolige til orden.
Pia Kjærsgaard som folkeskolelærer
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
TV2
Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, er i tre dage lærer for de 22 børn i 3.a. på Holmegårdsskolen i Hvidovre. Hun vil genindføre dyder som: flid, faglighed, disciplin, faste rammer, karaktergivning og respekt for læreren. Klasselærer Louise Saggau fortæller, at 3.a er en typisk klasse med mange konflikter, for nogle børn kan ikke sidde stille, andre har indlæringsproblemer og de dygtige elever keder sig på grund af det lave faglige niveau. Saggau anvender derfor differentieret undervisning, individuelle elevplaner, koncentrationsfornyende skift af emne hvert tyvende minut og elevfrihed til at forlade klassen for at trække lidt frisk luft. Kjærsgaards første undervisningsdag ender i kaos, for systemet har vænnet børnene til "rundkreds-pædagogik". Kjærsgaard retter hjemme børnenes opgaver med rødt og karakterer. Hun starter næste dag med en morgensang ("I østen stiger solen op") og giver opgaverne individuelt tilbage. Mange elever har klaret sig dårligt, men Kjærsgaard mener, at det vil motivere dem til at gøre en større indsats næste gang. Hun vil have børnene til at sidde helt stille i 90 minutter, og dagens emne er hendes egen skoletid. Hun taler varmt, men mange elever keder sig og bliver urolige. De urolige og svage elever tager for meget tid fra undervisningen, synes Kjærsgaard og tager en samtale med en svag elevs forældre, der fortæller, at de har hjulpet ham med hans hjemmeopgave, som han græd over ikke at kunne løse. Tredje dag tager Kjærsgaard 3.a med på en historisk udflugt, men hun kan ikke styre dem, og Saggau må kalde de urolige til orden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
Marike Jensen
Rikke Detlefsen
Rikke Detlefsen
Udgiver
TV2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000020923
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 0 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
0 min..
TV-dato
26. apr. 2012 kl. 20.00