Tilbage
Jagten på det demokratiske klasseværelse (5)
Manhattan New School
DR2
På den kommunale skole Manhattan New School på den rige del af Upper East Side underviser Paula Rogovin første klasser i at læse, skrive og regne. Hun nærer fuld tillid til børnenes lyst til at lære og deres evne til at søge viden. Børnene lærer at stille spørgsmål, tænke kritisk og finde svar fra forskellige kilder uden for lærebøger. Kilderne kan fx være internettet, forældre eller andre "eksperter", som inviteres, eller det kan være arbejdende mennesker på New Yorks gader, som klassen opsøger på arbejdspladsen. Det er meget vigtigt, at børnene selv lærer at formulere netop de spørgsmål, som de brænder for, og at de ikke er bange for at stille dem, men opmuntres til at gøre det. Klassen stemmer om emner, som de vil studere til bunds, og studiegrupperne har denne gang valgt: tøjdyr, chokolade og motorer. Først finder de ud af, hvad de allerede ved som gruppe, så stiller de spørgsmål, undersøger kilder og finder svar. Chokoladegruppen undersøger fx alt om chokolades fysiske egenskaber, hvor den kommer fra i Afrika, hvordan den er blevet høstet, fair trade-handel etc. Et element som gør særligt indtryk er børnearbejde, og klassen inviterer en tidligere børnearbejder til at svare på deres mange spørgsmål. Emnet gør børnene vrede og opsatte på at gøre noget, så de laver plakater mod børnearbejde, teaterstykker om det, samler ind til skoler for børnearbejdere osv. Det hele samles til en bog, som bliver klassens egen lærebog. En klasse, som i 1990 arbejdede med emnet Apartheid, oplevede, at de havde del i succeshistorien, da Nelson Mandela blev løsladt!
Manhattan New School
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
På den kommunale skole Manhattan New School på den rige del af Upper East Side underviser Paula Rogovin første klasser i at læse, skrive og regne. Hun nærer fuld tillid til børnenes lyst til at lære og deres evne til at søge viden. Børnene lærer at stille spørgsmål, tænke kritisk og finde svar fra forskellige kilder uden for lærebøger. Kilderne kan fx være internettet, forældre eller andre "eksperter", som inviteres, eller det kan være arbejdende mennesker på New Yorks gader, som klassen opsøger på arbejdspladsen. Det er meget vigtigt, at børnene selv lærer at formulere netop de spørgsmål, som de brænder for, og at de ikke er bange for at stille dem, men opmuntres til at gøre det. Klassen stemmer om emner, som de vil studere til bunds, og studiegrupperne har denne gang valgt: tøjdyr, chokolade og motorer. Først finder de ud af, hvad de allerede ved som gruppe, så stiller de spørgsmål, undersøger kilder og finder svar. Chokoladegruppen undersøger fx alt om chokolades fysiske egenskaber, hvor den kommer fra i Afrika, hvordan den er blevet høstet, fair trade-handel etc. Et element som gør særligt indtryk er børnearbejde, og klassen inviterer en tidligere børnearbejder til at svare på deres mange spørgsmål. Emnet gør børnene vrede og opsatte på at gøre noget, så de laver plakater mod børnearbejde, teaterstykker om det, samler ind til skoler for børnearbejdere osv. Det hele samles til en bog, som bliver klassens egen lærebog. En klasse, som i 1990 arbejdede med emnet Apartheid, oplevede, at de havde del i succeshistorien, da Nelson Mandela blev løsladt!
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetBidragsyder
David Wikdahl
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000021219
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
8. jun. 2012 kl. 10.25