Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Ægte mennesker ( 1 )
TVOptagelse
Ægte mennesker ( 1 )
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Hvad sker der, hvis robotterne bliver så menneskelige, at man dårligt kan skelne dem fra rigtige mennesker? I en nær fremtid har forskerne udviklet menneskelignende robotter - såkaldte hubotter - der blandt andet fungerer som arbejdskraft og sexpartnere. Men hubotterne skaber også konflikter, og en række menneskers liv forandres dramatisk af de nye humanoide væsner. For hvad er egentlig et ægte menneske?


"Ægte mennesker ( 1 )" er en del af

Serie
Ægte mennesker

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Tv-seriens første afsnit indgår i et univers, der fokuserer på, hvordan intelligente robotter fremstilles i populærkulturen, samt forståelse for de teknologier, som fremstillingerne bygger på. Universet peger ind i en større tematik i forhold til kunstig intelligens og forholdet mellem menneske og maskine og åbner op for en række etiske overvejelser i denne kontekst.
Der er lavet kapitelsæt med arbejdsforslag og åbne spørgsmål til seriens første afsnit. Kapitelsættene til de øvrige afsnit beskriver blot kort handlingen og er ment som en hjælp, hvis I ønsker at forfølge et eller flere spor videre frem i serien.
Inden du anvender Tv-serien, kan du og dine elever arbejde med nedslag i filmen AI - kunstig intelligens i forhold til begrebet "The Uncanny Valley" og Isaac Asimovs robotlove. Du kan læse om begge dele via links'ene nederst.
Derefter kan du bruge kapitelsættet "Uncanny Valley og Asimovs robotlove", som peger ind i relevante klip og foreslår spørgsmål, som kan undersøges ud for hvert klip.
Afslut eventuelt med at sammenligne Tv-seriens fremstilling af hubotter med filmen AI - kunstig intelligens' fremstilling af David og menneskene omkring ham. I kan også diskutere, om begrebet "Uncanny Valley" stadig gælder, eller om vi i dag har vænnet os til forskellige kunstige intelligenser, som er svære at skelne fra mennesker, og om vi derfor også bedre kan acceptere, hvis de har en fysisk krop, der ligner os?
Til sidst kan I drøfte, om Isaac Asimovs robotlove er tilstrækkelige, eller om den teknologiske udvikling har udviklet sig i en grad, så der er behov for flere og andre love.
Hvis du kun ønsker at arbejde med TV-serien, kan I starte med at anvende det andet kapitelsæt, som hører sammen med en ressource fra begrebsguiden til teknologiforståelse, der findes på EMU. I ressourcen beskrives, hvordan eleverne kan udarbejde begrebskort ud fra nedslag i afsnittet som en måde at få kortlagt centrale elementer i forhold til menneskelignende robotter på. Dernæst kan I bruge det første kapitelsæt "Uncanny Valley og Asimovs robotlove" til at udfolde tematikkerne yderligere.

Uncanny Valley og Asimovs robotlove

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:04
Kapitelbillede
Indledning - "De frigivne" robotter på flugt
En gruppe hubotter er på flugt - Hvordan reagerer menneskene på gården på robotterne og hvordan reagerer robotterne. Prøv at forklare udfra både Asimovs "3(4) robotlove" og "Uncanny Valley".

02
00:08:20
Kapitelbillede
Slut

03
00:08:35
Kapitelbillede
Lennart
Lennarts robot Odi går i stykker og Lennart sørger. Prøv at beskrive Lennarts forhold til Odi ved at bruge modellen om "Uncanny Valley" - Hvor er Odi på kurven og hvad betyder det for Lennart?

04
00:15:01
Kapitelbillede
slut

05
00:21:28
Kapitelbillede
Inger og Hans
Diskussion mellem Inger og Hans om forholdet til at passe vores gamle med robotter. Lennart tager på skrotstationen med Odi, men fortryder. Prøv at forklare Lennarts handling udfra "Uncanny Valley".

06
00:25:38
Kapitelbillede
Roger og Therese
Roger bryder sig ikke om robotterne i sin hverdag. Kan "Uncanny Valley" forklare Rogers forhold til robotterne? Prøv. Måske skal man også undersøge om Roger føler sig presset på arbejdpladsen og hjemme? Hvordan?

07
00:27:59
Kapitelbillede
Pause

08
00:38:03
Kapitelbillede
Roger og Therese fortsat
se teksten i tidligere kapitel om Robert

09
00:39:59
Kapitelbillede
Slut

10
00:40:00
Kapitelbillede
Inger og Hans
Anitas entre i familien - far og søn bliver klar over mulighederne med Anita! Skal der også gælde love for robotter i lighed med Asimovs robotlove, der beskytter mennesker mod robotter? Diskutér

11
00:42:36
Kapitelbillede
Slut

12
00:48:08
Kapitelbillede
Lennart
Lennart har problemer med Vera. Hun overskrider hans grænser for selvstædighed. Hvordan gør hun det? Hvordan reagerer Lennart? Hvor kan hun placeres på kurven i "Uncanny Valley"?

13
00:49:08
Kapitelbillede
Pause

14
00:56:13
Kapitelbillede
Lennart - fortsat
Se teksten i tidligere kapitel om Lennart

Til begrebsguide til teknologiforståelse

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:08:35
Kapitelbillede
Klip 1
Se frem til 9.35 (1 minut) I klippet får vi første introduktion til en familie.

02
00:09:59
Kapitelbillede
Klip 2
Se frem til 15.02 (ca 5 minutter) I klippet ser vi morfaren og hans elskede hubot Odi, som går i stykker.

03
00:21:28
Kapitelbillede
Klip 3: Mon en hubot er den bedste løsning?
Se frem til 23.26 (ca 2 minutter) I klippet ser vi moren og faren, der diskuterer etiske dilemmaer vedr. morfaren og hans hubot

04
00:28:00
Kapitelbillede
Klip 4
Se frem til 38.03. (Ca 10 minutter) Familien køber ny hubot til morfaren og får en ekstra med i købet.

05
00:40:00
Kapitelbillede
Klip 5
Se frem til 42.35 (ca 2,5 minutter) Familiens nye hubot, Anita, sættes op.

06
00:44:23
Kapitelbillede
Klip 6
Se frem til 45,53 (ca 1,5 minutter) Anita har lavet morgenmad til familien

  • Kristendomskundskab/religion
Pædagogisk note
Eva Petropouleas Christensen
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000021362
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 59 min
Sprog
Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
59 min..
TV-dato
5. jul. 2012 kl. 21.55