DR1
Hvad sker der, hvis robotterne bliver så menneskelige, at man dårligt kan skelne dem fra rigtige mennesker? I en nær fremtid har forskerne udviklet menneskelignende robotter - såkaldte hubotter - der blandt andet fungerer som arbejdskraft og sexpartnere. Men hubotterne skaber også konflikter, og en række menneskers liv forandres dramatisk af de nye humanoide væsner. For hvad er egentlig et ægte menneske?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTv-seriens første afsnit indgår i et univers, der fokuserer på, hvordan intelligente robotter fremstilles i populærkulturen, samt forståelse for de teknologier, som fremstillingerne bygger på. Universet peger ind i en større tematik i forhold til kunstig intelligens og forholdet mellem menneske og maskine og åbner op for en række etiske overvejelser i denne kontekst.
Der er lavet kapitelsæt med arbejdsforslag og åbne spørgsmål til seriens første afsnit. Kapitelsættene til de øvrige afsnit beskriver blot kort handlingen og er ment som en hjælp, hvis I ønsker at forfølge et eller flere spor videre frem i serien.
Inden du anvender Tv-serien, kan du og dine elever arbejde med nedslag i filmen AI - kunstig intelligens i forhold til begrebet "The Uncanny Valley" og Isaac Asimovs robotlove. Du kan læse om begge dele via links'ene nederst.
Derefter kan du bruge kapitelsættet "Uncanny Valley og Asimovs robotlove", som peger ind i relevante klip og foreslår spørgsmål, som kan undersøges ud for hvert klip.
Afslut eventuelt med at sammenligne Tv-seriens fremstilling af hubotter med filmen AI - kunstig intelligens' fremstilling af David og menneskene omkring ham. I kan også diskutere, om begrebet "Uncanny Valley" stadig gælder, eller om vi i dag har vænnet os til forskellige kunstige intelligenser, som er svære at skelne fra mennesker, og om vi derfor også bedre kan acceptere, hvis de har en fysisk krop, der ligner os?
Til sidst kan I drøfte, om Isaac Asimovs robotlove er tilstrækkelige, eller om den teknologiske udvikling har udviklet sig i en grad, så der er behov for flere og andre love.
Hvis du kun ønsker at arbejde med TV-serien, kan I starte med at anvende det andet kapitelsæt, som hører sammen med en ressource fra begrebsguiden til teknologiforståelse, der findes på EMU. I ressourcen beskrives, hvordan eleverne kan udarbejde begrebskort ud fra nedslag i afsnittet som en måde at få kortlagt centrale elementer i forhold til menneskelignende robotter på. Dernæst kan I bruge det første kapitelsæt "Uncanny Valley og Asimovs robotlove" til at udfolde tematikkerne yderligere.
Uncanny Valley og Asimovs robotlove
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:04
En gruppe hubotter er på flugt - Hvordan reagerer menneskene på gården på robotterne og hvordan reagerer robotterne. Prøv at forklare udfra både Asimovs "3(4) robotlove" og "Uncanny Valley".
00:08:20
00:08:35
Lennarts robot Odi går i stykker og Lennart sørger. Prøv at beskrive Lennarts forhold til Odi ved at bruge modellen om "Uncanny Valley" - Hvor er Odi på kurven og hvad betyder det for Lennart?
00:15:01
00:21:28
Diskussion mellem Inger og Hans om forholdet til at passe vores gamle med robotter. Lennart tager på skrotstationen med Odi, men fortryder. Prøv at forklare Lennarts handling udfra "Uncanny Valley".
00:25:38
Roger bryder sig ikke om robotterne i sin hverdag. Kan "Uncanny Valley" forklare Rogers forhold til robotterne? Prøv. Måske skal man også undersøge om Roger føler sig presset på arbejdpladsen og hjemme? Hvordan?
00:27:59
00:38:03
se teksten i tidligere kapitel om Robert
00:39:59
00:40:00
Anitas entre i familien - far og søn bliver klar over mulighederne med Anita! Skal der også gælde love for robotter i lighed med Asimovs robotlove, der beskytter mennesker mod robotter? Diskutér
00:42:36
00:48:08
Lennart har problemer med Vera. Hun overskrider hans grænser for selvstædighed. Hvordan gør hun det? Hvordan reagerer Lennart? Hvor kan hun placeres på kurven i "Uncanny Valley"?
00:49:08
00:56:13
Se teksten i tidligere kapitel om Lennart
Til begrebsguide til teknologiforståelse
Hent PDF med kapitelmærkning
00:08:35
Se frem til 9.35 (1 minut) I klippet får vi første introduktion til en familie.
00:09:59
Se frem til 15.02 (ca 5 minutter) I klippet ser vi morfaren og hans elskede hubot Odi, som går i stykker.
00:21:28
Se frem til 23.26 (ca 2 minutter) I klippet ser vi moren og faren, der diskuterer etiske dilemmaer vedr. morfaren og hans hubot
00:28:00
Se frem til 38.03. (Ca 10 minutter) Familien køber ny hubot til morfaren og får en ekstra med i købet.
00:40:00
Se frem til 42.35 (ca 2,5 minutter) Familiens nye hubot, Anita, sættes op.
00:44:23
Se frem til 45,53 (ca 1,5 minutter) Anita har lavet morgenmad til familien
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
-
Samfundsfag
-
Sociale og kulturelle forhold
-