Tilbage
Det legende liv (5)
Delagtighedens dilemma
DR2
Hvordan kommer et funktionshæmmet barn med i legen i 0. klasse? Den grovmotoriske, sproglige og tankemæssige udvikling går langsommere hos børn med Downs syndrom end hos andre børn, og det er problematisk for dem at tage del i en større børnegruppe, som har sin selvstændige retfærdighedskultur. Professor Ulf Jansson forsker i inkludering og ekskludering i børns leg. I stedet for at overbeskytte børn med Downs syndrom i den frie leg, er der behov for passivt, men opmærksomt nærvær fra voksne, mener han. Leg er nemlig indlæring i sociale rollespil, og i dag er idealet at integrere børn med Downs i samfundet frem for som tidligere at gemme dem væk på lukkede institutioner. Pædagogerne kan nemmere etablere en omsorgskultur og en læringskultur, end de kan få indflydelse på børnenes selvskabte kammeratskabskultur, men det er nødvendigt. Børn med Downs kræver nemlig pædagogernes støtte i legen, fordi de fx har svært ved at skifte mellem forskellige lege og er verbalt svage, så de andre børn ofte kommer til at hægte dem af. Børn med Downs er derimod visuelt stærke, og brugen af tegnsprog kan være en rigtig god hjælp, lige som rundkredspædagogik med masser af ros kan styrke børnenes følelese af at være accepteret.
Delagtighedens dilemma
[P]
[U]
DR2
Hvordan kommer et funktionshæmmet barn med i legen i 0. klasse? Den grovmotoriske, sproglige og tankemæssige udvikling går langsommere hos børn med Downs syndrom end hos andre børn, og det er problematisk for dem at tage del i en større børnegruppe, som har sin selvstændige retfærdighedskultur. Professor Ulf Jansson forsker i inkludering og ekskludering i børns leg. I stedet for at overbeskytte børn med Downs syndrom i den frie leg, er der behov for passivt, men opmærksomt nærvær fra voksne, mener han. Leg er nemlig indlæring i sociale rollespil, og i dag er idealet at integrere børn med Downs i samfundet frem for som tidligere at gemme dem væk på lukkede institutioner. Pædagogerne kan nemmere etablere en omsorgskultur og en læringskultur, end de kan få indflydelse på børnenes selvskabte kammeratskabskultur, men det er nødvendigt. Børn med Downs kræver nemlig pædagogernes støtte i legen, fordi de fx har svært ved at skifte mellem forskellige lege og er verbalt svage, så de andre børn ofte kommer til at hægte dem af. Børn med Downs er derimod visuelt stærke, og brugen af tegnsprog kan være en rigtig god hjælp, lige som rundkredspædagogik med masser af ros kan styrke børnenes følelese af at være accepteret.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdgiver
DR2
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000021382
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Svensk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
9. jul. 2012 kl. 12.15