Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Tinga Tinga fabler
Hvorfor Pindsvin har pigge
0.-3. klasse

DR1

Animationsfilm om dyrefabler fra Afrika. Der var engang, hvor pindsvin havde den dejligste bløde pels. Den listige sjakal ville have den fine pels og under et regnvejr lokkede den pindsvin ind i sin hule, selv om de andre dyr advarede pindsvin om, at sjakal var en luskebuks. Inde i hulen lagde pindsvin sin pels væk, så den kunne tørre, og så lagde den sig til at sove. Om morgenen var sjakalen løbet med pelsen, og pindsvin opdagede, at den hele natten var blevet bidt af myrer. Det kløede frygteligt, men de andre dyr gnubbede den med saft fra en tornebusk, og det lindrede kløen. Da kløen kom tilbage, styrtede pindsvin selv ind mellem tornebuskene for at få saft, men den saft, som den allerede havde på ryggen, var klæbrig, og tornene knækkede af buskene og satte sig fast på pindsvins ryg. Pindsvin var godt tilfreds med sine nye pigge, og den var ligeglad med, at den tyvagtige sjakal nu gik med dens gamle bløde pels på ryggen hele tiden.


"Hvorfor Pindsvin har pigge" er en del af

Serie
Tinga Tinga fabler

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

TV-udsendelserne om Tinga Tinga, er nogle smukke fabelfilm fulde af farver og et sjovt persongalleri. Den ene pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med mundtlige og skriftlige forklaringer. Det er meningen, at klassen starter med at arbejde med forklaringens struktur og relevante sproglige virkemidler, inden de i fællesskab ser en af TV-udsendelserne og arbejder med forklaringer. Efterfølgende kan eleverne parvis eller i mindre grupper arbejde med en fabel og forklare hvordan/hvorfor dyret ændrer sig i den tv-udsendelse, de har arbejdet med.
Den anden pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med Tinga Tinga filmene i
billedkunst. Hvorfor kamæleon skifter farve er valgt eksemplarisk ud. Arbejdet med filmene kan med fordel
ske i samarbejde med dansklæreren, der kan sætte fokus på fortællingens struktur og sproglige virkemidler,
mens der i billedkunst sættes fokus på den visuelle, æstetiske og kulturelle aspekter i arbejdet med filmene.
Vejledningen til dansk findes på: Hvorfor Edderkop er så smal om livet.

MitCFU logo
MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning (billedkunst)
Hent PDF
Forklar hvorfor Pindsvin har pigge

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:55
Kapitelbillede
Hvorfor Pindsvin har pigge?
Hvad handler fablen om? Hvordan tror I Pindsvin får pigge?

02
00:01:20
Kapitelbillede
Sjakalens ønske
Hvad ønsker Sjakalen sig? Tror I den får det, den ønsker sig? Har Sjakalens ønske noget med Pindsvinets pigge at gøre? Hvad betyder - vi får se...?

03
00:02:20
Kapitelbillede
Pindsvin - hvem er hun?
Hvordan vil I beskrive Pindsvin? Hvordan har hun det med sin pels? Er hun glad for den eller træt af den?

04
00:04:42
Kapitelbillede
Sjakal - hvem er han?
Hvordan vil I beskrive Sjakal? Er sjakal sød ved Pindsvin? Tror I han er venlig, eller har han bagtanker?

05
00:05:32
Kapitelbillede
Pindsvin mister pelsen
Hvorfor laver Sjakal et leje ovenpå nogle bidemyrer? Hvad betyder det - at være tarvelig? Hvad betyder det - at være godtroende?

06
00:07:58
Kapitelbillede
Hvordan får Pindsvin pigge?
Hvordan har Pindsvin det med at hendes pels er væk? Hvem hjælper Pindsvin med at få køen væk? Hvordan får Pindsvin pigge?

07
00:09:25
Kapitelbillede
Hvad syntes Pindsvin om sine nye pigge?
Ville hun hellere have sin pels igen? Hvorfor beholder hun piggene?

08
00:10:14
Kapitelbillede
Moralen
Hvad betyder det at være en snydepels?

09
00:10:44
Kapitelbillede
Det er derfor Pindsvin har pigge
Hvad kunne fablen ellers have heddet? Hvad hvis titlen skulle handle om Sjakal - hvad kunne den så hedde? Hvad betyder det, at hans tid kommer også - bare rolig?

CFU vejledning
Mette Bech
Pædagogisk note
Mette Bech
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2012
Faustnummer
TV0000022465
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 12 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
12 min..
TV-dato
29. nov. 2012 kl. 16.20