Hvorfor Pindsvin har pigge
DR1
Animationsfilm om dyrefabler fra Afrika. Der var engang, hvor pindsvin havde den dejligste bløde pels. Den listige sjakal ville have den fine pels og under et regnvejr lokkede den pindsvin ind i sin hule, selv om de andre dyr advarede pindsvin om, at sjakal var en luskebuks. Inde i hulen lagde pindsvin sin pels væk, så den kunne tørre, og så lagde den sig til at sove. Om morgenen var sjakalen løbet med pelsen, og pindsvin opdagede, at den hele natten var blevet bidt af myrer. Det kløede frygteligt, men de andre dyr gnubbede den med saft fra en tornebusk, og det lindrede kløen. Da kløen kom tilbage, styrtede pindsvin selv ind mellem tornebuskene for at få saft, men den saft, som den allerede havde på ryggen, var klæbrig, og tornene knækkede af buskene og satte sig fast på pindsvins ryg. Pindsvin var godt tilfreds med sine nye pigge, og den var ligeglad med, at den tyvagtige sjakal nu gik med dens gamle bløde pels på ryggen hele tiden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTV-udsendelserne om Tinga Tinga, er nogle smukke fabelfilm fulde af farver og et sjovt persongalleri. Den ene pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med mundtlige og skriftlige forklaringer. Det er meningen, at klassen starter med at arbejde med forklaringens struktur og relevante sproglige virkemidler, inden de i fællesskab ser en af TV-udsendelserne og arbejder med forklaringer. Efterfølgende kan eleverne parvis eller i mindre grupper arbejde med en fabel og forklare hvordan/hvorfor dyret ændrer sig i den tv-udsendelse, de har arbejdet med.
Den anden pædagogiske vejledning giver idéer til, hvordan der kan arbejdes med Tinga Tinga filmene i
billedkunst. Hvorfor kamæleon skifter farve er valgt eksemplarisk ud. Arbejdet med filmene kan med fordel
ske i samarbejde med dansklæreren, der kan sætte fokus på fortællingens struktur og sproglige virkemidler,
mens der i billedkunst sættes fokus på den visuelle, æstetiske og kulturelle aspekter i arbejdet med filmene.
Vejledningen til dansk findes på: Hvorfor Edderkop er så smal om livet.

MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning (billedkunst)
Hent PDFForklar hvorfor Pindsvin har pigge
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:55
Hvad handler fablen om? Hvordan tror I Pindsvin får pigge?
00:01:20
Hvad ønsker Sjakalen sig? Tror I den får det, den ønsker sig? Har Sjakalens ønske noget med Pindsvinets pigge at gøre? Hvad betyder - vi får se...?
00:02:20
Hvordan vil I beskrive Pindsvin? Hvordan har hun det med sin pels? Er hun glad for den eller træt af den?
00:04:42
Hvordan vil I beskrive Sjakal? Er sjakal sød ved Pindsvin? Tror I han er venlig, eller har han bagtanker?
00:05:32
Hvorfor laver Sjakal et leje ovenpå nogle bidemyrer? Hvad betyder det - at være tarvelig? Hvad betyder det - at være godtroende?
00:07:58
Hvordan har Pindsvin det med at hendes pels er væk? Hvem hjælper Pindsvin med at få køen væk? Hvordan får Pindsvin pigge?
00:09:25
Ville hun hellere have sin pels igen? Hvorfor beholder hun piggene?
00:10:14
Hvad betyder det at være en snydepels?
00:10:44
Hvad kunne fablen ellers have heddet? Hvad hvis titlen skulle handle om Sjakal - hvad kunne den så hedde? Hvad betyder det, at hans tid kommer også - bare rolig?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-