Tilbage
Grøn markedsføring
DR2
Mange internationalt kendte varemærker har lagt deres reklamestil om, så deres produkter kommer til at fremstå som økologisk ansvarlige og "grønne". Som det imidlertid fremgår af dokumentarfilmens mange eksempler, er der meget ofte bare tale om en smart marketingsstrategi, der forsøger at gribe tidsånden. Selve produktet og/eller den måde og de omstændigheder under hvilke, produktet er blevet fremstillet, er stadig de samme. Og det uudtalte mantra er det klassiske: Det gælder om at minimere de økonomiske omkostninger og maksimere det økonomiske udbytte uanset konsekvenserne for arbejdskraften, miljøet osv. Et eksempel er de nye "grønne" mineralvandsflasker fra Volvic, der skulle være biologisk nedbrydelige, men er lavet af plastic, som først nedbrydes efter 400 år (skønt biologisk nedbrydelige flasker skam eksisterer). Når det franske "reklamepoliti" ARPP har godkendt reklamerne til offentlig brug, skyldes det, at de bygger deres vurdering på producenternes egne oplysninger. Den uafhængige ngo, OPI, holder til gengæld øje med "greenwashing" af produkter, der ikke lever op til den økologiske standard, de tilskrives i reklamerne. Omvendt står mærkningen SRI (Socially Responsible Investment) tilbage med røde ører, da den bliver gået efter i sømmene i dokumentaren. Filmens sidste eksempel er AREVA's mine i Gabon, hvor der blev udvundet uran og lokalbefolkningen nu lider under følgerne, mens AREVA fortsat reklamerer i stor stil for atomkraftens velsignelser.
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Mange internationalt kendte varemærker har lagt deres reklamestil om, så deres produkter kommer til at fremstå som økologisk ansvarlige og "grønne". Som det imidlertid fremgår af dokumentarfilmens mange eksempler, er der meget ofte bare tale om en smart marketingsstrategi, der forsøger at gribe tidsånden. Selve produktet og/eller den måde og de omstændigheder under hvilke, produktet er blevet fremstillet, er stadig de samme. Og det uudtalte mantra er det klassiske: Det gælder om at minimere de økonomiske omkostninger og maksimere det økonomiske udbytte uanset konsekvenserne for arbejdskraften, miljøet osv. Et eksempel er de nye "grønne" mineralvandsflasker fra Volvic, der skulle være biologisk nedbrydelige, men er lavet af plastic, som først nedbrydes efter 400 år (skønt biologisk nedbrydelige flasker skam eksisterer). Når det franske "reklamepoliti" ARPP har godkendt reklamerne til offentlig brug, skyldes det, at de bygger deres vurdering på producenternes egne oplysninger. Den uafhængige ngo, OPI, holder til gengæld øje med "greenwashing" af produkter, der ikke lever op til den økologiske standard, de tilskrives i reklamerne. Omvendt står mærkningen SRI (Socially Responsible Investment) tilbage med røde ører, da den bliver gået efter i sømmene i dokumentaren. Filmens sidste eksempel er AREVA's mine i Gabon, hvor der blev udvundet uran og lokalbefolkningen nu lider under følgerne, mens AREVA fortsat reklamerer i stor stil for atomkraftens velsignelser.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetMed udgangspunkt i replikken: "Reklameløgne ligger i udeladelser", undersøger udsendelsen tre specifikke firmaer/områder, der hver især opererer med en grøn profilering.
Udsendelsen leverer dokumentation for at de nævnte firmaer - og underforstået sandsynligvis mange flere - fremhæver en grøn profil, der bygger på ikke at fortælle hele sandheden, og i værste fald at omgås sandheden på en meget kreativ måde. Udsendelsen vil kunne anvendes i flere faglige sammenhænge, bl.a. i forbindelse med skriftlige opgaver. Nøgleord er: reklameetik, markedsføring, "grønvaskning" etc.
Endelig vil udsendelsen kunne bruges som objekt for en medieanalyse af en dokumentarudsendelse.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Instruktør
Jean-Pierre Canet
Martin Boudot
Martin Boudot
Pædagogisk note
Carsten Landbo-Sørensen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
TV0000024154
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 47 min
Sprog
Engelsk, Fransk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
47 min..
TV-dato
6. apr. 2013 kl. 14.10