Tilbage
9.z mod Kina ( 3 )
DR1
I fire programmer sammenlignes ved hjælp af test det faglige niveau for en dansk 9. klasse og en kinesisk 9. klasse. I det tredje program gælder det kreativitet og samarbejde. Eleverne i 9.z i Holme er selv med til at formulere ønsker og krav til hinanden om klassen som socialt læringsrum. Man skal vise personlig ansvarlighed, kunne lytte demokratisk og kritisk til andre, og kunne tage ved lære af og videregive egne kompetencer til andre. I den kinesiske klasse består det sociale i at opføre sig pænt, ikke stille kritiske spørgsmål til indholdet, respektere lærerens autoritet og i kor terpe udenadslære! I en samarbejdstest lavet af danske forskere, skal den danske og den kinesiske klasse i grupper samarbejde om at bygge et hus i papir. De kinesiske elever vurderes at være bedst til at lytte til og lade sig inspirere af hinanden, men også bedst til at fastholde fokus på opgaven, fordi de ikke bekymrer sig om at markere deres sociale status i gruppen. I en dansk kreativ test skal man fuldende en tegning ud fra et par streger, og de kinesiske elever klarer sig overraskende nok bedst. De har ellers ingen fritid til at dyrke deres kreative interesser, så er grunden, at kreativitet forudsætter et stort vidensgrundlag? Eller er det de vurderende forskere? En af dem sammenligner meget kreativt kinesernes forspring med et motorvejsbyggeri: I Kina bliver det lynhurtigt ført ud i livet, men i Danmark forhaler den demokratiske diskussion om fx motorvejen gennem Gudenådalen selve arbejdet i flere år. Hans pointe synes at være, at kineserne kan blive kreative (?) på kommando, hvis det er deres fokus.
[P]
[U]
DR1
I fire programmer sammenlignes ved hjælp af test det faglige niveau for en dansk 9. klasse og en kinesisk 9. klasse. I det tredje program gælder det kreativitet og samarbejde. Eleverne i 9.z i Holme er selv med til at formulere ønsker og krav til hinanden om klassen som socialt læringsrum. Man skal vise personlig ansvarlighed, kunne lytte demokratisk og kritisk til andre, og kunne tage ved lære af og videregive egne kompetencer til andre. I den kinesiske klasse består det sociale i at opføre sig pænt, ikke stille kritiske spørgsmål til indholdet, respektere lærerens autoritet og i kor terpe udenadslære! I en samarbejdstest lavet af danske forskere, skal den danske og den kinesiske klasse i grupper samarbejde om at bygge et hus i papir. De kinesiske elever vurderes at være bedst til at lytte til og lade sig inspirere af hinanden, men også bedst til at fastholde fokus på opgaven, fordi de ikke bekymrer sig om at markere deres sociale status i gruppen. I en dansk kreativ test skal man fuldende en tegning ud fra et par streger, og de kinesiske elever klarer sig overraskende nok bedst. De har ellers ingen fritid til at dyrke deres kreative interesser, så er grunden, at kreativitet forudsætter et stort vidensgrundlag? Eller er det de vurderende forskere? En af dem sammenligner meget kreativt kinesernes forspring med et motorvejsbyggeri: I Kina bliver det lynhurtigt ført ud i livet, men i Danmark forhaler den demokratiske diskussion om fx motorvejen gennem Gudenådalen selve arbejdet i flere år. Hans pointe synes at være, at kineserne kan blive kreative (?) på kommando, hvis det er deres fokus.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTilrettelægger
Irene Thyrri
Lisbeth Dilling
Lisbeth Dilling
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
TV0000024695
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 58 min
Sprog
Dansk, Engelsk, Kinesisk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
58 min..
TV-dato
6. maj 2013 kl. 20.00