Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Hvorfor er det tilladt at reklamere i det offentlige rum?
TVOptagelse
Frank ser rødt (9)
Hvorfor er det tilladt at reklamere i det offentlige rum?
9.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

I denne serie undersøger den venstreorienterede dokumentarist Frank Piasecki Poulsen forskellige samfundspolitiske problemer. Den danske reklameindustri omsætter hvert år for mere end 13 milliarder kroner, men Poulsen mener, at reklamerne visuelt forurener i det offentlige rum. Hvorfor skal kommercielle og private interesser styre "udsmykningen" af vores alle sammens fælles rum? Aktivisten Sara fortæller Poulsen om den reklamefrie by Sao Paolo i Brasilien og opfordrer til med civil ulydighed at øve hærværk mod reklamebillboards i det offentlige rum. Poulsen engagerer et reklamebureau til at lave en kampagne mod reklamer, og bureauet er meget entusiastisk, men en pris på ca. 5 millioner kroner for en effektiv kampagne skræmmer Poulsen væk. Han taler med Københavns Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF), der ikke vil afskaffe alle reklamer i det offentlige rum, for nogle reklamer er blevet en del af bybilledet (fx neonreklamen Irmahønen ved Søerne), mens andre skaffer offentlige indtægter (fx JCDecaux, der leverer gratis busskure mod at måtte reklamere på dem). Reklamebureauer er i dag blot håndlangere for mediebureauer, som bestemmer, hvor der skal reklameres (fx i byens rum, på nettet osv.) og til hvem (fx målgruppen "teenagere"). I fremtiden kan disse mediebureauer nok styre, hvilke programmer forskellige konkurrerende tv-stationer vælger at sende, fordi reklamer er så stor en del af tv-stationernes indtægt (undtagen DR's). Er det en trussel mod den form for upartisk oplysning, der skal ruste os til at være myndige borgere i et demokrati?


"Hvorfor er det tilladt at reklamere i det offentlige rum?" er en del af

Serie
Frank ser rødt

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Tilrettelægger
Søren Rasmussen
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
TV0000024700
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Engelsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
7. maj 2013 kl. 20.00