Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet En verden af discount
TVOptagelse
En verden af discount
9.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR2

I mange år er købekraften vokset konstant, og for stadig at få opfyldt vores behov og sikre, at økonomien fortsat vokser, er vi nødt til at forbruge mere og mere. Discount er blevet det nye sort. Vi elsker at købe billigt, men tænker ikke over, at vi dermed er med til at nedbryde vores egne samfund og ødelægge både vores miljø og arbejdsliv. For den store del af de vestlige landes befolkning, der arbejder i discountsektoren, bliver stadig fattigere, og det er kun middelklassen og overklassen, der i realiteten har fordel af den boomende discountsektor. Arbejdsforhold og lønninger bliver stadig ringere i discountsektoren, og man arbejder typisk på kontrakt uden jobsikkerhed og uden løn under sygdom osv. Til gengæld bliver ejere og aktionærer stadig rigere. Udsendelsen giver en række illustrative eksempler: Ryanair, ALDI, Lidl, kødgiganten Smithfield og den rumænske bilproducent Dacia.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Instruktør
Frederic Brunnquell
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
TV0000025548
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 51 min
Sprog
flere sprog
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
51 min..
TV-dato
14. jul. 2013 kl. 09.05