Tilbage
Bag Borgen
De indflydelsesrige tænketanke
DR1
I udsendelsen præsenteres de to mest indflydelsesrige danske tænketanke: Den borgerligt-liberale Cepos og den socialdemokratisk-socialistisk orienterede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Disse to tænketanke står for ca. 50% af al den omtale i medierne, der stammer fra danske tænketanke. Formålet med tænketanke er dels at sætte en politisk dagsorden i medierne og dels at "flytte hegnspæle", dvs. føre et "ekstremt" politisk emne som fx lavere kontanthjælp på banen og gradvis gøre det stuerent som diskussionsemne. Det daglige arbejde består derfor i at fodre journalister med information, som kan danne baggrund for tv-indslag, avisartikler, avisklummer osv., men også i at optræde som kommentatorer og "eksperter" i medierne. Den daglige succes opgøres i, hvor mange gange tænketanken er blevet citeret i medierne, og den mere langsigtede succes vurderes ud fra, om tænketanken har formået at definere den måde, som man i offentligheden og medierne vinkler et politisk problem. Det helt overordnede succeskriterium er selvfølgelig evnen til at påvirke Folketingets politikere i deres beslutningsproces. Ask Rostrup har Martin Aagerup (Cepos) og Lars Andersen (AE) i studiet, og de fortæller bl.a. om tænketankenes finansiering: AE modtager årligt 12 millioner kroner fra fagbevægelsen, mens Cepos årligt modtager 18 millioner kroner fra ikke-oplyste fonde, firmaer og privatpersoner. Hverken Andersen og Aagerup er parate til at kalde deres arbejde for lobbyisme. Som et kuriosum nævnes det, at Bent Fabricius-Bjerre og Michael Laudrup er blandt Cepos' stiftere.
De indflydelsesrige tænketanke
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
I udsendelsen præsenteres de to mest indflydelsesrige danske tænketanke: Den borgerligt-liberale Cepos og den socialdemokratisk-socialistisk orienterede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Disse to tænketanke står for ca. 50% af al den omtale i medierne, der stammer fra danske tænketanke. Formålet med tænketanke er dels at sætte en politisk dagsorden i medierne og dels at "flytte hegnspæle", dvs. føre et "ekstremt" politisk emne som fx lavere kontanthjælp på banen og gradvis gøre det stuerent som diskussionsemne. Det daglige arbejde består derfor i at fodre journalister med information, som kan danne baggrund for tv-indslag, avisartikler, avisklummer osv., men også i at optræde som kommentatorer og "eksperter" i medierne. Den daglige succes opgøres i, hvor mange gange tænketanken er blevet citeret i medierne, og den mere langsigtede succes vurderes ud fra, om tænketanken har formået at definere den måde, som man i offentligheden og medierne vinkler et politisk problem. Det helt overordnede succeskriterium er selvfølgelig evnen til at påvirke Folketingets politikere i deres beslutningsproces. Ask Rostrup har Martin Aagerup (Cepos) og Lars Andersen (AE) i studiet, og de fortæller bl.a. om tænketankenes finansiering: AE modtager årligt 12 millioner kroner fra fagbevægelsen, mens Cepos årligt modtager 18 millioner kroner fra ikke-oplyste fonde, firmaer og privatpersoner. Hverken Andersen og Aagerup er parate til at kalde deres arbejde for lobbyisme. Som et kuriosum nævnes det, at Bent Fabricius-Bjerre og Michael Laudrup er blandt Cepos' stiftere.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetVært
Ask Rostrup
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000028527
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 25 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
25 min..
TV-dato
13. feb. 2014 kl. 21.55