Tilbage
Serie
Frank går efter magten
Frank går efter magten (1)
Hvorfor skal mennesker lide for at vi kan få billigt tøj?
DR2
Dokumentarserie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. Det er efterhånden almindeligt kendt, at tøjindustrien har bygget deres milliardforretning op omkring en billig produktion, som foregår i nogle af verdens fattigste lande. Danmarks største tøjvirksomhed, "Bestseller", har en omsætning på 19 milliarder kroner om året, men er de parat til at gøre en forskel? Umiddelbart ser det ikke godt ud: Bestsellers ejer, Anders Holch Povlsen, vil ikke medvirke i programmet, og Bestseller vil ikke offentliggøre deres leverandørkæde. Bestsellers egne tal viser dog, at kun godt 10% af de fabrikker i Østen, der leverer tøj til Bestseller, lever op til Bestsellers egen "code of conduct". En syerske i Bangladesh tjener typisk 230 kroner om måneden, men det er svært at overleve for under 1000 kroner om måneden. Når en t-shirt sælges i Danmark for 200 kroner, går næsten 60 kroner til transport, mens syersken får godt 1 krone, og Bestseller og butikken (som Bestseller måske ejer) tjener 140 kroner. Bestseller hævder at samarbejde med NGO'en Solidaridad om arbejdssikkerhed på fabrikker m.v. i Østen, men Solidaridad bekendtgør selv, at de kun er blevet brugt til at vurdere fabrikkerne ganske overfladisk. Poulsen taler også med grundlæggeren af det bæredygtige tøjmærke Katvig, Vigga Svensson, og med modeikonet Jim Lyngvild, der mener, at man aldrig kan tjene for mange milliarder, og at de ludfattige i Østen selv må tage deres arbejdskampe.
Hvorfor skal mennesker lide for at vi kan få billigt tøj?
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Dokumentarserie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. Det er efterhånden almindeligt kendt, at tøjindustrien har bygget deres milliardforretning op omkring en billig produktion, som foregår i nogle af verdens fattigste lande. Danmarks største tøjvirksomhed, "Bestseller", har en omsætning på 19 milliarder kroner om året, men er de parat til at gøre en forskel? Umiddelbart ser det ikke godt ud: Bestsellers ejer, Anders Holch Povlsen, vil ikke medvirke i programmet, og Bestseller vil ikke offentliggøre deres leverandørkæde. Bestsellers egne tal viser dog, at kun godt 10% af de fabrikker i Østen, der leverer tøj til Bestseller, lever op til Bestsellers egen "code of conduct". En syerske i Bangladesh tjener typisk 230 kroner om måneden, men det er svært at overleve for under 1000 kroner om måneden. Når en t-shirt sælges i Danmark for 200 kroner, går næsten 60 kroner til transport, mens syersken får godt 1 krone, og Bestseller og butikken (som Bestseller måske ejer) tjener 140 kroner. Bestseller hævder at samarbejde med NGO'en Solidaridad om arbejdssikkerhed på fabrikker m.v. i Østen, men Solidaridad bekendtgør selv, at de kun er blevet brugt til at vurdere fabrikkerne ganske overfladisk. Poulsen taler også med grundlæggeren af det bæredygtige tøjmærke Katvig, Vigga Svensson, og med modeikonet Jim Lyngvild, der mener, at man aldrig kan tjene for mange milliarder, og at de ludfattige i Østen selv må tage deres arbejdskampe.
"Hvorfor skal mennesker lide for at vi kan få billigt tøj?" er en del af
Serie
Frank går efter magten
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTilrettelægger
Charlotte Mortensen
Hani Abildskov Abu-Khalil
Hani Abildskov Abu-Khalil
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029288
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
28. apr. 2014 kl. 21.00